Kerajaan Eropah dan Yayasan Bill and Melinda Gates berikrar menyediakan ratusan juta dolar untuk dana kecemasan bagi usaha global bertujuan memastikan vaksin COVID-19 disediakan dengan pantas untuk negara-negara miskin.

Dana itu akan digunakan untuk usaha pembangunan dan pengedaran vaksin yang diselaraskan oleh program di bawah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Act-Accelerator.

Ia termasuk Covax, sebuah projek vaksin global yang mempunyai objektif sama.

Ketua Pengarah WHO, Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus berkata sekiranya rakyat di negara berpendapatan rendah tidak mempunyai vaksin, pemulihan ekonomi akan tertunda.

"Di dunia kita yang saling berkaitan, jika orang-orang di negara berpendapatan rendah dan menengah kehilangan vaksin, virus itu akan terus tersebar dan pemulihan ekonomi, secara global akan tertunda.

“Akses yang setara adalah untuk kepentingan nasional setiap negara. Nasionalisme vaksin akan memanjangkan pandemik, tidak memendekkannya.

"Memastikan vaksin berfungsi memerlukan kolaborasi yang luas, tidak hanya di seluruh sektor tetapi di seluruh rakan kongsi.

"Tidak ada negara yang dapat menangani cabaran ini bersendirian," katanya.

Dr Ghebreyesus dalam masa yang sama turut mengkritik negara-negara kaya yang memesan vaksin dengan jumlah yang tinggi.

Jelasnya, akses setara adalah kepentingan nasional setiap negara dan nasionalisme vaksin hanya akan memanjangkan tempoh pandemik.

Perancis dan Suruhanjaya Eropah masing-masing akan menyumbangkan 100 juta Euro untuk usaha vaksin WHO.

Manakala Sepanyol dan Yayasan Gates masing-masing sebanyak 50 juta Euro dan 70 juta dolar.

Dana terbaharu itu adalah sebagai tambahan kepada dana yang telah disumbangkan oleh beberapa negara kepada Covax.

Bercakap mengenai Act-Accelerator, Presiden Perancis, Emmanuel Macron berkata pihaknya akan memastikan bahawa syarat peraturan dan politik dipenuhi bagi akses terbesar dan terpantas untuk rawatan dan vaksin serta menghormati standard kualiti antarabangsa.

"Kita mesti memastikan bahawa syarat peraturan dan politik dipenuhi untuk akses terbesar dan terpantas ke produk ini (rawatan dan vaksin) serta menghormati standard kualiti antarabangsa.

“Itulah sebabnya Perancis mengusulkan agar piagam Act-A diadaptasi dengan cepat yang menegaskan untuk kembali prinsip-prinsip besar ini; berkongsi pengetahuan, menyokong sistem kesihatan, mempunyai produk yang mudah diakses dan berpatutan, memastikan bahawa dana awam untuk penyelidikan ditangani dengan betul dan menyelaraskan pengedaran produk-produk ini," katanya.

Sebilangan besar bekalan vaksin COVID-19 dunia sehingga tahun 2021 telah ditempah oleh negara-negara kaya dan adalah mustahil negara membangun akan mendapat jumlah vaksin yang besar tahun hadapan kecuali jika pengeluar vaksin dapat meningkatkan keupayaan atau isu harta intelek dapat diselesaikan.

Presiden Suruhanjaya Eropah, Ursula Von Der Leyen berkata EU juga membiayai usaha meningkatkan kapasiti pembuatan untuk memenuhi permintaan global bagi vaksin koronavirus.

"Sekiranya kita bertindak bersama, seperti 27 negara di Kesatuan Eropah, kita mempunyai posisi perundingan yang lebih baik terhadap industri farmaseutikal, kita mempunyai pengaruh yang lebih baik, pra-pembiayaan lebih mudah dan itu adalah logik yang juga merupakan logik global,” jelasnya.

Tegas beliau, kumpulan pertama yang mendapat vaksin perlu diberikan kepada golongan berisiko seperti petugas barisan hadapan dan kesihatan.

Pfizer setakat ini calon vaksin yang paling maju berdasarkan data awal dikeluarkan masih belum mempunyai perjanjian dengan Covax.