BRITAIN akan memansuhkan syarat kuarantin COVID-19 untuk pengembara dari 47 destinasi termasuk Afrika Selatan, Thailand, India dan Turki.

Industri pelancongan Britain mengalami kerugian pada dua musim panas yang lalu susulan pelaksanaan sekatan perjalanan bagi membendung COVID-19.

Terdapat banyak negara yang mempunyai tahap jangkitan tinggi dimasukkan dalam senarai merah.

Ini memerlukan individu tiba di negara itu menjalani kuarantin di hotel yang disediakan kerajaan dan keperluan menjalani ujian PCR yang kadang-kala lebih mahal daripada tiket penerbangan itu sendiri.

Syarikat penerbangan seperti Ryanair dan easyJet berpendapat, pendekatan dan sekatan yang sering berubah melambatkan pemulihan dalam sektor itu dan menjadikan industri Britain ketinggalan berbanding negara lain di Eropah.

Pada Khamis, Menteri Pengangkutan Grant Shapps mengatakan beliau akan memansuhkan 47 destinasi dari senarai merah.

Tujuh negara akan kekal, termasuk Colombia, Ecuador, Panama dan Venezuela.

Beliau juga telah mempermudah peraturan untuk negara-negara seperti India, Turki dan Ghana, yang bermaksud status vaksinasi ketibaan akan diakui.

Ini termasuk ketibaan yang divaksinasi sepenuhnya hanya perlu mengambil ujian pada hari kedua untuk pemeriksaan COVID-19.

Dalam perubahan selanjutnya, penumpang dapat mengirim gambar hasil saringan kendiri COVID-19 untuk mengesahkan ketepatan ujian setelah keperluan beralih dari ujian PCR yang lebih mahal kepada ujian kendiri.

Shapps berkata, mengembalikan keyakinan orang terhadap perjalanan adalah kunci untuk membina semula ekonomi.