VAKSIN COVID-19 yang diubah suai untuk menyasarkan varian Omicron boleh diberikan sebagai dos penggalak bagi meluaskan imunisasi.

Menurut kumpulan penasihat teknikal yang ditubuhkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), vaksin yang disesuaikan dengan varian sedemikian mungkin bermanfaat kepada mereka yang telah menerima siri dos utama.

Panel teknikal WHO itu pada Jumaat mendedahkan mengenai komposisi vaksin COVID-19 melalui data sedia ada.

Katanya, vaksin tersebut boleh dipertimbangkan untuk digunakan secara global oleh agensi tersebut setelah mendapat kelulusan penggunaan kecemasan atau oleh pihak berkuasa kawal selia.

Pengeluar vaksin termasuk Moderna dan Pfizer sedang membangunkan potensi dos penggalak generasi akan datang yang disasarkan terhadap varian Omicron dan mutasi asal koronavirus.

Moderna minggu lalu berkata, versi baharu vaksinnya menghasilkan tindak balas imunisasi lebih baik terhadap Omicron berbanding dos asal.

Manakala Agensi Ubat-Ubatan Eropah (EMA) minggu ini mula mengeluarkan pemerhatian dan perbincangannya mengenai vaksin COVID-19 yang disesuaikan dengan varian daripada Pfizer dan Moderna.