Sepuluh tahun dahulu, seorang wartawan lelaki menjadi perhatian dunia apabila melempar sepatu ke arah mantan Presiden Amerika Syarikat, George W. Bush.

Lelaki berkenaan, Muntazer Al Zaidi, kini menyertai dunia politik dan sudah menyusun strategi dalam pilihan raya di Iraq.

Muntazer, 39 tahun, bertanding sebagai calon dalam perebutan kerusi Parlimen negara itu sempena pilihan raya yang bakal berlangsung pada 12 Mei nanti.

Pencalonannya adalah di bawah gabungan politik Sa'eroun, yang terdiri daripada pakatan enam parti.

Antara isu yang diketengahkannya adalah tentang usaha membanteras rasuah, menegakkan integriti dan menyokong sistem pentadbiran negara yang lebih baik.

“Dengan pencalonan ini, saya berikrar untuk mengubah tindakan Amerika yang hanya menghasilkan acuan pemerintahan sektarian yang bercirikan rasuah,” ujar Muntazer kepada media tempatan.

Menurutnya, pemerintahan pada masa sekarang cuma mencetuskan peperangan, konflik dan perpecahan.

Pada pilihan raya Iraq nanti, kira-kira 7,000 calon akan merebut 329 kerusi di Parlimen.

Pada tahun 2008, Muntazer yang bekerja sebagai wartawan koresponden Al Baghdadia, iaitu sebuah organisasi berita bebas di negaranya, mencetus kontroversi apabila dia melempar kasut ke arah Bush.

Atas perbuatannya tersebut, dia dijatuhi hukuman tiga tahun penjara, namun dibebaskan lebih awal selepas menjalani hukuman selama sembilan bulan.