KAZAN (Tatarstan: Dunia Islam sentiasa dan kekal sebagai antara rakan kongsi terpenting Rusia di peringkat global dan hubungan itu berkembang dengan mantap dan kukuh dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kata Perdana Menteri Tatarstan Alexey Pesoshin.

Pesoshin berkata perolehan perdagangan antara Rusia dan negara Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) telah meningkat sebanyak 37 peratus dan berjumlah lebih US$156 bilion.

"Semua kapasiti ekonomi Rusia diarahkan kepada peningkatan pengeluaran dan perkhidmatan berskala besar, penguasaan teknologi canggih, penciptaan kapasiti perindustrian baharu dan keseluruhan industri (dengan dunia Islam)," katanya ketika berucap pada majlis perasmian Forum Ekonomi Antarabangsa ke-15 "Rusia-Dunia Islam: KazanForum 2024" dan Pameran Antarabangsa Kerjasama Ekonomi, Saintifik dan Teknikal - Ekspo Halal Rusia pada Rabu.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Perkhidmatan Pensijilan Halal Dewan Islam, Ashraf El Tanbouli, dalam ucapannya berkata permintaan terhadap produk halal semakin meningkat di seluruh dunia apabila jumlah umat Islam di planet ini hari ini melebihi dua bilion orang.

Ashraf berkata pasaran itu merupakan peluang besar bagi pengeluar di seluruh dunia dan Rusia, dengan sumber pertanian yang kaya dan lokasi strategik, berada pada kedudukan unik untuk menjadi pemain terbesar dalam pasaran dinamik itu.

Forum Ekonomi Antarabangsa ke-15 "Rusia-Dunia Islam: KazanForum 2024" diadakan dari 14 hingga 19 Mei di Kazan dengan ucaptama tahun ini bertemakan "Amanah dan Kerjasama".

Matlamat utama forum ini adalah untuk mengukuhkan hubungan perdagangan dan ekonomi, saintifik dan teknikal, sosial dan budaya antara rantau Rusia dan negara OIC serta mempromosikan pembangunan institusi sistem kewangan Islam di Rusia.

Tahun ini, Malaysia mengadakan pavilion di forum yang mempamerkan pelbagai produk Malaysia, seperti orkid, sambal dan minyak masak.

Malaysia diwakili oleh beberapa agensi dan syarikat, termasuk Kementerian Pertanian dan Sekuriti Makanan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Kerjasama Pembangunan Halal, OrchidMas Sdn Bhd dan 3Bumi Sdn Bhd, ahli Kumpulan Melewar.

Presiden Rusia, Vladimir Putin dalam mesej pada KazanForum 2024 yang diterbitkan di laman web Kremlin sebelum forum, menekankan komitmen berterusan Rusia terhadap hubungan mesra tradisinya dengan negara-negara Muslim.

Menurut laporan media sebelumnya, forum ini diberikan status persekutuan melalui dekri yang ditandatangani oleh Putin, meletakkannya antara tiga forum ekonomi antarabangsa paling penting dan paling banyak dihadiri di rantau ini.

Forum Ekonomi Timur di Vladivostok dan Forum Ekonomi Antarabangsa St Petersburg adalah dua forum lain.

-- BERNAMA