SEBUAH jalan raya yang sibuk di ibu negara Estonia, Tallinn ditutup setiap malam sepanjang April untuk memastikan ribuan katak dan kodok yang mengembara ke tempat pembiakan mereka selamat tiba di tempat yang dituju.

Sukarelawan biasanya akan ditempatkan di lokasi itu untuk membantu memindahkan katak dan kodok pada musim bunga dan telah menyelamatkan sekitar 97,000 haiwan itu pada tahun-tahun sebelum ini, termasuk 2,000 pada tahun lalu di jalan raya Tallinn.

Namun dengan pandemik COVID-19 yang belum nampak akan reda, usaha sedemikian dilihat mustahil tahun ini, lantas menutup jalan adalah satu-satunya cara yang ada.

Katak dan kodok perlu dibantu untuk melintas jalan. - REUTERS/Janis Laizans

"Katak telah ada di kawasan ini sebelum jalan raya dibina. Kolam di mana mereka membiak ada di seberang jalan, jadi mereka terpaksa menyeberang," kata Kristel Saarm, seorang sukarelawan Yayasan Nasional Estonia.

Permukaan jalan yang hangat menjadikan haiwan amfibia itu mengantuk dan bergerak lambat, yang adakalanya membuatkan banyak yang tersadai di atas jalan.

Tallinn sedang mempertimbangkan untuk membina terowong di bawah jalan untuk katak dan kodok menyeberang atau menyediakan kolam berdekatan dengan kediaman mereka semasa musim sejuk.



** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu !