BRIAN May, pemain gitar utama untuk kumpulan rock Queen, telah dianugerah gelaran kesatria oleh Raja Charles bersama artis terkenal John Akomfrah dan Grayson Perry.

May, 75, menerima gelaran Knight Bachelor atas jasanya dalam muzik dan kerja kebajikan, menurut senarai penerima anugerah 2023 yang diterbitkan dalam media rasmi keluarga diraja Britain The Gazette.

Dia antara 19 orang yang menerima gelaran Sarjana Muda Kesatria dan lebih 1,000 lagi yang menerima pelbagai penghormatan daripada Raja Charles, lapor United Press International (UPI).

"Terima kasih atas semua ucapan tahniah anda berikutan pengumuman kesatriaan saya," kata May dalam video yang disiarkan ke Instagram pada Jumaat.

"Saya sangat teruja dan sangat terharu dengan kasih sayang yang datang dan sokongan daripada anda,” tambahnya.

May, yang dianggap sebagai salah seorang pemain gitar terhebat sepanjang zaman, sebelum ini dilantik sebagai Komander Perintah Paling Cemerlang Empayar British pada tahun 2005.

Dia telah menerima banyak anugerah termasuk dilantik ke dalam Dewan Kemasyhuran Rock and Roll sebagai ahli Queen dan menerima Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat Grammy.

Sebagai tambahan kepada pencapaiannya dengan kumpulan itu, May memperoleh Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dalam astrofizik dari Imperial College di London pada tahun 2007.

Perry pula merupakan artis yang terkenal dengan pasu seramik dan permaidani.

Beliau pernah mengadakan pameran solo di muzium bertaraf dunia termasuk Muzium Stedelijk Amsterdam, Muzium British, Galeri Serpentine di London dan Muzium Andy Warhol di Pittsburgh.

Sementara itu, Akomfrah, 65, ialah artis British berketurunan Ghan yang pernah mengajar kursus di universiti berprestij termasuk Massachusetts Institute of Technology, Brown University, New York University, Westminster University dan Princeton University.

Karya beliau, yang sering memfokuskan pada identiti Black British, telah dipamerkan di muzium termasuk Tate Britain, Muzium Seni Moden di New York dan Institut Filem British.