TOKOH perniagaan Britain, Richard Branson serta pelakon dan penulis Stephen Fry, merayu Singapura untuk menyelamatkan Nagaenthran Dharmalingam, individu lembam yang akan dihukum gantung pada Rabu depan.

Dalam mesej video yang dikongsi di laman Twitter Branson, kedua-dua mereka menggesa presiden Singapura, Halimah Yacob dan Perdana Menteri, Lee Hsien Loong untuk memberikan Nagaenthran, 34, pengampunan presiden.

"Hanya pengampunan presiden boleh menghentikan hukuman, dan saya menyertai masyarakat di seluruh dunia meminta anda menggunakan kuasa dan memberikan pengampunan Nagaenthran," kata Branson.

Singapura katanya, sentiasa berada di hadapan dalam hal berkaitan hak individu kurang upaya dan memperjuangkan nasib mereka dalam masyarakat.

"Puan Presiden, dengan mata dunia tertuju kepada Singapura, nasib Nagen terletak di tangan anda.

"Individu kurang upaya tidak boleh diperlakukan seperti ini. Bantu kami menyelamatkannya," kata Branson.

Nagaenthran Dharmalingam, 34, ditahan 13 tahun lalu kerana menyeludup 42.72 gram heroin ke Singapura dari Malaysia.

Singapura mengiktiraf dasar toleransi sifar untuk dadah terlarang sebagai kunci untuk mengekalkan statusnya sebagai salah satu lokasi paling selamat di dunia.

Menteri Dalam Negeri, K Shanmugam berkata bulan lalu bahawa kajian  terbaharu menunjukkan majoriti rakyat Singapura masih menyokong hukuman mati sebagai pencegah jenayah berat.


[TERKINI] Hukuman Gantung | Beri Nagaenthran pengampunan - Richard Branson