YOGYAKARTA: Ibadah korban yang dilaksanakan umat Islam hari ini, kata Presiden Indonesia, Joko Widodo atau Jokowi merupakan terjemahan rasa syukur dan ikhlas dengan nikmat yang dikurniakan oleh Allah SWT.

"Dengan berkorban kita mengucapkan syukur dan ikhlas atas nikmat dan rahmat dari Allah SWT. Semoga menjadi semangat untuk terus maju di bawah payung dan lindunganNya," kata Jokowi dalam hantaran di akaun Instagram rasmi beliau, hari ini. 



Sepertimana di Malaysia, umat Islam di Indonesia turut menyambut Hari Raya Aidiladha hari ini.

Jokowi memberitahu, beliau bersama isteri, Iriana berkesempatan menunaikan solat sunat Aidiladha di sekitar halaman Istana Presiden Yogyakarta.

Dalam perkongsian di Instagram juga, pemimpin nombor satu di negara yang majoriti penduduknya terdiri daripada umat Islam itu memetik pesanan yang disampaikan khatib Jauhar Mustofa dalam khutbahnya.

Kata Jokowi, khatib Jauhar mengajak umat Islam untuk menjadikan keikhlasan Nabi Ibrahim dan anakandanya, Nabi Ismail sebagai contoh dalam kehidupan.

Khatib Jauhar Mustofa dalam khutbahnya mengajak kita untuk beramal tawakal, tawadu dan keikhlasan Nabi Ibrahim AS dan Nabi Ismail AS.

"Harta yang kita miliki hanyalah titipan dan amanahNya, yang perlu dijaga, dijaga, dimanfaatkan dan dipenuhi dengan sebaik-baiknya demi manfaat rakyat," tulis Jokowi lagi,