NEW DELHI:India mengekalkan larangannya ke atas aplikasi video TikTok dan 58 lagi aplikasi lain dari China selepas mengambil kira maklum balas daripada syarikat-syarikat berkenaan tentang isu pematuhan dan privasi, lapor Reuters.

Ketika kali pertama perintah larangan itu dibuat pada Jun lalu, Kementerian Elektronik dan Teknologi Maklumat India memberikan 59 aplikasi itu peluang untuk menjelaskan kedudukan mereka sama ada mampu menapis kandungan, bekerjasama dengan kerajaan asing atau melobi golongan pempengaruh (influencer).

Syarikat-syarikat aplikasi itu, termasuk ByteDance yang memiliki TikTok, Tencent Holdings (WeChat) dan Alibaba (UC Browser), pada Julai lalu diminta menjawab 77 soalan kritikal.

Semua itu dilakukan ketika masih wujud ketegangan antara India dan China berikutan pertelagahan di sempadan kedua-dua negara.

Sebuah panel penilai dari pihak kerajaan India yang mempertimbang maklum balas tersebut, mendapati bahawa tiada perubahan perlu dibuat pada larangan yang dikenakan memandangkan tumpuan utama adalah aspek keselamatan dan kedaulatan negara itu.

India telah menghantar notis kepada syarikat-syarikat itu berkaitan kepuitusan tersebut.

Bagaimanapun, masih belum jelas mengenai tempoh larangan itu berkuat kuasa. Times of India melaporkan pada Isnin bahawa larangan itu bersifat kekal.

Dalam satu kenyataan, pihak TikTok berkata mereka sedang menilai keputusan itu dan akan mengulas mengenainya.

"Kami tetap terus berusaha untuk seiring dengan undang-undang tempatan dan memahami kebimbangan yang dinyatakan pihak kerajaan, Isu privasi dan keselamatan kesemua pengguna kami tetap menjadi keutamaan,” ujar kenyataan itu.

Lanjutan larangan itu dilakukan sehari selepas pasukan tentera India dan China di sempadan timur Himalaya terlibat dalam satu pertelagahan yang mengakibatkan korban nyawa.

Pada Jun lalu, aplikasi-aplikasi itu didakwa ‘menjejaskan kedaulatan, integriti dan pertahanan India’.

Pada September, India mengharamkan lagi 118 aplikasi mudah alih,termasuk permainan video PUBG, seiring tekanan yang dikenakan ke atas syarikat-syarikat teknologi China.