KUALA LUMPUR: Pelakon popular India, Vijayakanth menghembuskan nafas terakhir pada usia 71 tahun akibat pneumonia di Hospital Madras Institute of Orthopedics and Traumatology (MIOT) di Chennai, pada pukul 6.10 pagi waktu India (8.40 pagi waktu tempatan), pada Khamis.

Indian Express yang memetik kenyataan MIOT memberitahu, mendiang yang lebih dikenali sebagai 'Captain' dalam kalangan peminat-peminatnya dimasukkan ke hospital berkenaan selepas mengalami masalah pernafasan dan kemudian disahkan positif COVID-19.

"Keadaannya tidak stabil dan terpaksa bergantung kepada alat bantuan pernafasan disebabkan pelbagai komplikasi susulan.

"Tahap kesihatannya semakin kritikal sejak semalam dan meninggal dunia pada hari ini (Khamis)," katanya di sini, pada Khamis.

Beberapa pemimpin termasuk Perdana Menteri India, Narendra Modi adalah antara yang merapati pemergian pelakon itu.

"Saya cukup sedih dengan pemergian Thiru Vijayakanth Ji. Beliau merupakan seorang pelakon berkarisma yang menawan hati jutaan peminat.

"Pada masa sama sebagai seorang pemimpin politik, komitmen dan jasa beliau pastinya akan memberi impak kepada landskap politik Tamil Nadu.

"Pemergian beliau sukar untuk mencari pengganti. Beliau merupakan seorang sahabat yang rapat dengan saya dan pastinya saya akan mengenang beliau," ujarnya.


Sementara itu, Ketua Menteri Tamil Nadu, MK Stalin mengumumkan mendiang akan diberikan penghormatan negeri ketika dikebumikan.

Mayat beliau juga difahamkan akan dibawa ke ibu pejabat Desiya Murpokku Dravida Kazhagam (DMDK) sebelum dikebumikan.

Sebelum ini, Vijayakanth yang juga pengasas parti DMDK dimasukkan ke hospital yang sama pada 18 November lalu dan dibenarkan pulang pada 11 Disember lalu.

Tiga hari selepas keluar dari hospital, beliau yang ditemani isterinya, Premalatha membuat kemunculan pada Mesyuarat Agung DMDK ke-18 yang diadakan di Thiruverkadu, Chennai.

Sepanjang kariernya, pemilik nama sebenar, Narayanan Vijayaraj Alagarswami itu pernah berlakon kira-kira 154 filem.

Antara filem lakonan beliau adalah Senthoora Poove, Pulan Visaranai, Chatriyan, Chinna Gounder, Sethupathi IPS, Honest Raj, Vanathai Pola dan Ramana.

Filem Captain Prabhakaran (1991) merupakan filem yang mencetus fenemona kepada dirinya sehingga diberi gelaran 'Captain'.