TEMASYA musim panas sukan Olimpik yang diacarakan setiap empat tahun ini pasti memerlukan banyak persiapan bagi menyambut tetamu dari lebih 200 negara.

Malang sekali untuk tuan rumah, sukan Olimpik yang bakal dianjurkan di bandar Tokyo, Jepun pada tahun ini terpaksa ditangguhkan sehingga tahun hadapan demi menangani pandemik COVID-19 yang melanda seluruh dunia ketika ini.

BACA: Tarikh penundaan Sukan Olimpik Tokyo 2021 akan ditentukan minggu ini

Pun begitu, sepanjang sesi persiapan, warga dunia telah dapat melihat proses persediaan yang dilakukan oleh Jepun sebagai tarikan dan untuk menaikkan momentum sebelum acara perasmiannya.

Ketahui beberapa fakta menarik tentang penganjuran sukan yang berlaku setiap empat tahun ini.


1. Ini merupakan kali kedua Tokyo dilantik menjadi tuan rumah untuk temasya musim panas Olimpik

Bandar Tokyo pernah menjadi lokasi anjuran Olimpik buat kali pertamanya pada tahun 1964.

Temasya Olimpik musim sejuk juga pernah dianjurkan di bandar Sapporo dan Nagano pada tahun 1972 dan 1998.


2. Reka bentuk Stadium Nasional Tokyo

Direka khas oleh arkitek tempatan, Kengo Kuma. Kuma menggunakan lebih 70,000 kaki kayu balak dari 47 wilayah di negara itu untuk membina stadium nasional negara itu.

Bertemakan Bumi dan alam sekitar, stadium ini menggunakan motif kayu-kayuan dalam pembinaannya.

“Kami hendak membina sesuatu yang melambangkan pandangan orang ramai terhadap alam sekitar dan Bumi pada masa yang sama,” katanya dalam satu temuramah dengan CNN pada Jun 2019.

Stadium Nasional Tokyo yang boleh mengisi sebanyak 60,000 tempat duduk ini akan menjadi lokasi acara pembukaan dan penutupan temasya.


3. Pingat kitar semula

Menariknya sukan Olimpik kali ini, pingat anugerah untuk temasya Olimpik dan Paralimpik diperbuat sepenuhnya dari sisa elektronik yang dikitar semula. 

Sebanyak 8 tan logam dikumpulkan untuk menghasilkan pingat ini. Difahamkan, kotak pengumpulan peranti elektronik kitar semula ini dikerahkan di lokasi-lokasi awam dan kedai runcit pada April 2017.

Reka bentuk pingat selesai disiapkan pada 24 Julai 2019.

Pertandingan reka bentuk pingat sempena temasya Olimpik telah diadakan pada tahun 2017 dan dimenangi oleh Junichi Kawanishi.


4. Mengembalikan sukan besbol dan sofbol

Pada tahun 2012 dan 2016, sukan besbol tidak tersenarai dalam acara yang dipertandingkan, menurut keputusan Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC).

Namun, pasukan besbol kebangsaan Jepun pernah meraih banyak rekod kejayaan dalam sukan ini. Malah, kelab peminat besbol kebangsaan di Jepun juga agak besar.

Lantaran itu, Jepun memutuskan untuk mengembalikan semula acara itu dalam senarai sukan yang bakal bertanding untuk temasya kali ini.

Selain itu juga, acara sukan Karate, papan selaju dan sukan luncur juga bakal turut dipertandingkan buat kali pertama di Tokyo.


5. Nantikan robot di lapangan terbang!

Penggunaan robot bukanlah lagi suatu fenomena asing untuk Jepun.

Malah, untuk temasya Olimpik 2020, pelbagai peranti canggih yang akan digunakan untuk menyambut tetamu dari seluruh dunia.

Ini termasuk penggunaan peranti pengesanan muka yang lengkap dengan kamera dan mikrofon serta alat pembantu membawa bagasi di lapangan terbang.

Tujuannya adalah untuk membiasakan interaksi manusia dan robot semasa di lapangan terbang.

Di samping itu, Jepun juga mempunyai kereta tanpa pemandu yang direka khas untuk mengatasi masalah kesesakan jalan raya.

Paling menarik perhatian, Jepun juga turut melancarkan hujan meteor buatan manusia Januari lalu.

Hujan meteor dirancang untuk beraksi sempena acara pembukaan temasya Olimpik pada tahun ini.