LONDON: Penguasa baharu kerajaan Britain, Raja Charles III dan Permaisuri Camilla merakamkan ucapan terima kasih ‘paling tulus dan ikhlas’ dalam mesej terbaharu yang dikeluarkan oleh Istana Buckingham pada Isnin, pada penghujung acara terpenting dalam sistem monarki negara itu.

Pasangan diraja itu secara peribadi menghargai setiap seorang daripada mereka yang membantu menjayakan acara gemilang yang berlangsung di kota London, Windsor dan lain-lain serta menyifatkan penganjuran itu sebagai ‘sangat bahagia, aman dan sangat menyenangkan.’

"Kami berterima kasih kepada mereka yang ikut meraikan - baik di rumah, di acara jalanan atau dengan menjadi sukarelawan dalam kalangan masyarakat - kami berterima kasih kepada setiap seorang daripada anda," titah Raja Charles.

"Mengetahui bahwa kami memiliki dokungan dan sokongan daripada anda dan menyaksikan kebaikan anda yang diterjemahkan dalam pelbagai cara merupakan hadiah pertabalan yang sangat terbesar berikutan kami kini mengabdikan hidup kami kepada rakyat United Kingdom, wilayah-wilayah dan keseluruhan Komanwel.”




Mengiringi mesej diraja itu, Istana Buckingham turut mengedarkan empat potret rasmi terbaharu Raja Charles III dan Permaisuri Camilla serta kerabat baginda berdua yang dirakamkan sejurus berakhir  acara pertabalan itu pada Sabtu lalu.

Kesemua foto rasmi itu dirakamkan jurugambar tersohor Inggeris, Hugo Burnand, di Istana Buckingham.

Antara foto rasmi itu memperlihatkan Raja Charles III dirakamkan mengenakan persalinan lengkap termasuk jubah dan mahkota sambil memegang bola penguasa.

Baginda berkenan duduk di salah sebuah kursi takhta diraja tahun 1902 yang dihasilkan khusus semasa pertabalan Raja Edward VII oleh Raja George V dan Ratu Mary.

Dalam potret rasmi lain, Permaisuri Camilla pula dirakamkan mengenakan persalinan Mahkota Ratu Mary dan jubah.

Selain itu, turut diedarkan Istana Buckingham ialah foto pasangan diraja itu di Ruang Takhta serta gambar Raja dan Permaisuri diapit oleh "kerabat diraja yang bekerja" atau anggota keluarga yang menjalankan tugas rasmi atas nama monarki.