MAUI: Sepasukan pakar yang terdiri daripada pakar patologi forensik, juruteknik X-Ray, pakar cap jari dan doktor gigi forensik bekerja 12 jam sehari untuk mengenal pasti mayat mangsa kebakaran tidak terkawal yang hangus di Maui, Lahaina.

Kesemua mereka adalah ahli program Pasukan Tindak Balas Operasi Mortuari Bencana Persekutuan (DMORT) yang dikerahkan apabila insiden maut besar-besaran menimpa pihak berkuasa tempatan.

Keluasan hutan membatasi pengalaman luas pasukan sekali gus menjadi antara kesukaran tugas yang dihadapi mereka sepanjang mengendalikan usaha berkenaan.

Cabarannya adalah bilangan mangsa yang tidak diketahui kerana ratusan nama kekal hilang manakala hanya cebisan badan yang diperolehi.

Kerja-kerja mengenal pasti mangsa adalah penting dengan keluarga terdesak untuk mengetahui nasib saudara-mara serta orang kesayangan mereka.

Angka kematian di bandar Lahaina yang musnah telah melepasi 100 orang, tetapi hanya segelintir yang telah dikenal pasti secara rasmi.

Terdapat 10 DMORT serantau di seluruh Amerika Syarikat (AS), terdiri daripada lebih 600 anggota awam yang bertindak untuk bencana yang berbeza-beza seperti nahas kapal terbang, taufan dan serangan besar-besaran seperti rampasan 11 September 2001.

Walaupun kerja itu boleh membebankan emosi, ahli DMORT sudah pun menghadapi kematian dalam pekerjaan harian mereka sebagai pengarah pengebumian, pemeriksa perubatan dan koroner.

Mereka lebih bersedia berbanding kebanyakan yang lain khususnya dalam mengenepikan perasaan mereka sebaliknya menumpukan perhatian terhadap misi yang sedang dijalankan.