MINNESOTA: Sebuah lebuh raya di negeri asal bintang pop terkenal, Prince akan dinamakan sempena beliau, susulan keputusan badan undang-undang Minnesota pada hari Khamis lalu.

Senat memberikan undiannya sebanyak 55-5 untuk menggantikan nama lebuh raya yang melintasi muzium dan studio Prince, Paisley Park.

Antara mereka yang menyaksikan pengundian tersebut adalah kakak sulung Prince, Sharon Nelson.

Rang undang-undang ini telah diluluskan secara bulat suara oleh Dewan Rakyat pada bulan lalu sempena ulang tahun ke-7 kematian Prince dan kini akan dihantar kepada Gabenor Tim Walz untuk menandatangani.

Tanda-tanda berwarna ungu akan dipasang sepanjang 11 kilometer lebuh raya negeri, State Highway 5 di pinggiran bandar Minneapolis Chanhassen dan Eden Prairie - yang dinamakan Prince Rogers Nelson Memorial Highway.

Kos pembinaan tanda-tanda tersebut akan ditanggung oleh rakan dan peminat Prince, kata penaja utama, Senator Republikan Julia Coleman dari Waconia.

"Prince merupakan seorang pemuzik genius, seorang seniman bervisi yang mendorong batas-batas muzik dan budaya dengan cara yang tidak akan dilupakan," kata Coleman kepada para senator lain.

"Pengaruhnya dapat didengar dalam karya-karya banyak pemuzik yang datang selepasnya, dan warisannya masih memberi inspirasi kepada generasi baharu artis hingga hari ini," katanya.

Paisley Park, merupakan tempat tinggal dan studio rakaman Prince, kini menarik pengunjung dari seluruh dunia.

Prince meninggal dunia di Paisley Park pada 21 April 2016 akibat terlebih dos fentanyl secara tidak sengaja pada usia 57 tahun.

Kompleks seluas 65,000 kaki persegi di Chanhassen kini menjadi sebuah muzium yang dikendalikan oleh warisannya serta tempat acara dan studio rakaman.