KAHERAH: Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau dan Presiden Mesir Abdel Fattah El-Sisi, sepakat bahawa negara barat perlu memberi tekanan kepada rejim Israel untuk memberhentikan serangannya ke atas Gaza.

Anwar berkata dalam kunjungan hormatnya kepada Presiden Mesir itu, beliau dan El-Sisi juga sepakat bahawa kemudahan awam di Gaza seperti sekolah dan hospital, tidak sepatutnya dibedil dan dirosakkan oleh pihak rejim Israel itu.

"Kesengsaraan yang dialami oleh masyarakat Gaza itu sudah ditahap sangat parah. Jadi itu yang kita sepakati tadi hasil daripada perbincangan (dengan El-Sisi)," katanya kepada wartawan Malaysia dalam sidang akhbar pada akhir lawatan kerja dua harinya ke Mesir hari ini.

Perdana Menteri berkata kerajaan Mesir juga pada masa ini, sedang berusaha sedaya upaya untuk meningkatkan menyaluran bantuan kemanusiaan kepada masyarakat Gaza, dan Malaysia akan bekerjasama dan menyokong langkah yang diambil Mesir itu.

Anwar berkata Malaysia juga akan terus berusaha menghubungi negara barat dan timur, untuk menggesa supaya mereka melakukan sesuatu untuk membawa keamanan dan bantuan kemanusiaan di kawasan bergolak itu.

"Matlamat yang jelas iaitu mempertahankan hak dan kedaulatan negara Palestin. Kalau ini tidak tercapai, penyelesaian dan kedamaian tidak akan kekal. Ini pendirian rakan-rakan kita termasuk Mesir dan semalam di Turkiye dan sebelum itu di Riyadh, itu pandangan kita bersama," katanya.

Anwar juga menyatakan rasa terima kasihnya kepada El-Sisi, kerana memberi ruang kepadanya untuk mengadakan pertemuan, meskipun notis pertemuan yang diberikan kepada Presiden Mesir itu, amat singkat.

Sementara itu, Anwar berkata walaupun fokus perbincangannya dengan El-Sisi pada pertemuan itu tertumpu kepada isu Gaza, namun beberapa perkara termasuk masalah serantau dan masa depan negara-negara Arab dan dunia Islam, turut dibincangkan.

Beliau berkata antara perkara berkenaan termasuklah kerjasama dua hala perdagangan dan perusahaan pelaburan antara kedua-dua negara.

"Saya telah minta Menteri Luar dengan jawatankuasa (yang akan dibentuk kelak), untuk mengenal pasti hal-hal kerjasama yang boleh kita tingkatkan," katanya.

Anwar juga mengumumkan bahawa Presiden Mesir itu setuju untuk membuat kunjuang rasmi ke Malaysia, pada awal tahun depan.

Beliau berkata lawatan rasmi yang akan dilakukan El-Sisi itu amat baik, kerana sudah berpuluh tahun Presiden Mesir tidak membuat kunjungan seumpama itu ke Malaysia.

-- BERNAMA