KUALA LUMPUR: Malaysia dan Turki bersetuju memperkukuh kerjasama bilateral dalam tadbir urus hal ehwal agama Islam.

Kata sepakat ini dicapai susulan pertemuan secara maya antara Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri dan rakan sejawatnya dari Turki, Profesor Ali Erbas, pada Isnin.

"Alhamdulillah, kedua-dua negara bersetuju memperkukuh kerjasama melalui perkongsian pintar dalam zakat, industri halal, penyelidikan, kefatwaan, wakaf, falak dan memerangi keganasan.

"Ini melibatkan pertukaran pegawai, penyelidik, perkongsian kajian penyelidikan dan lain-lain inisiatif yang bakal diselaraskan.

"Semoga usaha ini dapat membuahkan manfaat yang besar kepada ummah di kedua-dua buah negara bersaudara ini," katanya dalam muat naik di Facebook hari ini.

Zulkifli berkata, perbincangan menerusi sidang video itu berlangsung selama 45 minit, dimulai dengan beliau menyingkap sejarah ringkas hubungan Khilafah Turki Uthmaniyyah dan alam Melayu (nusantara) yang sudah terbina erat ratusan tahun lamanya.

"Ali Erbaş menyambut ucapan saya dengan mengharapkan usaha yang lebih serius dapat dijalankan bagi menyambung hubungan diplomatik dan persaudaraan tersebut yang telah diwarisi turun temurun," katanya. 

Hubungan diplomatik Kuala Lumpur-Ankara bermula pada 1964 dan terus kukuh walaupun jarak dua negara begitu jauh.

Turki mempunyai kedutaan di Kuala Lumpur dan Malaysia mempunyai kedutaan di Ankara.

Malah kedua-dua negara adalah ahli penuh Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) dan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC).

 
Sumber Facebook drzulkiflialbakri