GAZA: Mayat kanak-kanak perempuan, Hind Rajab berusia enam tahun ditemui saudara maranya selepas terperangkap akibat serangan tentera Israel di Gaza.

Hind dilaporkan memohon penyelamat untuk menghantar bantuan selepas terperangkap akibat tembakan tentera Israel.

Mayat ditemui bersama dengan lima mayat ahli keluarganya manakala dua pekerja ambulans telah dikejarkan ke lokasi untuk operasi menyelamat.

Rakaman oleh Persatuan Bulan Sabit Merah Palestin (PRCS) menunjukkan salah satu kenderaan dinaiki pasukan kecemasan serta kereta hitam di mana mayat Hind Rajab berusia 6 tahun ditemui.

Namun begitu, Reuters tidak dapat mengesahkan lokasi video berkenaan.

Mayat kanak-kanak perempuan ditemui dalam runtuhan


PRCS menuduh Israel sengaja menyasarkan ambulans yang dihantar untuk menyelamatkan Hind selepas dia menghabiskan masa berjam lamanya melalui telefon meminta bantuan dengan bunyi tembakan di sekeliling.

Rakaman audio Bulan Sabit Merah awal bulan ini merakam panggilan pertama dibuat sepupu Hind, Layan Hamadeh, memaklumkan sebuah kereta kebal Israel menghampiri sebelum tembakan berlaku.

Dipercayai sebagai satu-satunya mangsa yang selamat, Hind berada di talian selama tiga jam dengan penyelamat, yang cuba menenangkannya semasa mereka bersedia untuk menghantar ambulans.