TAIPEI: Pemimpin dunia dan pegawai dari beberapa kerajaan menyatakan solidariti dan menawarkan bantuan kepada Taiwan selepas gempa bumi kuat dengan magnitud 7.2 melanda pantai timur negara itu pada pagi Rabu.

Dalam catatan di X (Twitter), Perdana Menteri Jepun Fumio Kishida merakamkan ucapan takziah dan simpati kepada mangsa gempa bumi dan menyatakan harapan agar semua sahabat mereka di Taiwan selamat, lapor Agensi Berita Pusat (CNA).

Kishida turut mengenang kembali bantuan yang dihulurkan Taiwan kepada Jepun selepas gempa bumi dan tsunami Tohoku melanda negara itu pada 2011 selain gempa bumi kuat yang menggegarkan Semenanjung Noto pada awal tahun ini.

"Sekarang, negara jiran kami menghadapi keadaan sukar dan Jepun bersedia memberikan bantuan yang diperlukan kepada Taiwan," kata Kishida.

Pengerusi American Institute in Taiwan (AIT) Laura Rosenberger semasa berucap pada mesyuarat di Taipei dengan Speaker Perundangan Han Kuo-yu menyatakan harapannya untuk keselamatan semua orang dan mendapat perkembangan positif kerana perkhidmatan kecemasan Taiwan terus membantu orang ramai dan menilai kerosakan di Hualien dan tempat lain.

"Sebagai sahabat rapat Taiwan, ingatan kami sentiasa bersama rakyat Taiwan pada masa-masa seperti ini," kata Rosenberger.

Sementara itu, Pejabat Hal Ehwal Taiwan China dalam satu kenyataan merakamkan ucapan takziah dan simpati kepada "rakan senegara Taiwan" berikutan gempa bumi itu.

Pejabat itu berkata ia akan terus mengikuti perkembangan di Taiwan dan bersedia memberikan bantuan yang diperlukan.

Beberapa rakan diplomatik Taiwan turut menyuarakan kebimbangan dan sokongan mereka beberapa jam selepas gempa itu.

Dalam catatan di X, Presiden Guatemala Bernardo Arevalo berkata beliau mahu menyatakan keakraban kedua-dua negara kepada rakyat Republik China (Taiwan) berikutan gempa bumi itu dan mengucapkan takziah kepada setiap keluarga yang terjejas dan kerajaan.

"Semua bersolidariti dan sokongan kami kepada kerajaan dan rakyat Republik China (Taiwan) dalam masa sukar ini. Hari ini lebih daripada sebelumnya kami meratifikasi sokongan kami," catat Presiden Paraguay Santiago Pena.

Di Kanada, Ketua Menteri British Columbia David Eby dalam catatan di media sosial berkata ingatannya adalah bersama rakyat Taiwan dan setiap individu yang mempunyai rakan dan keluarga di sana.

"Saya tahu semua penduduk British Columbia bersama komuniti Taiwan dalam masa yang sukar ini," katanya.

-- BERNAMA