Lelaki yang menembak mati ikon rock legenda, John Lennon, 38 tahun lalu gagal buat kali ke-10 untuk melepaskan diri dari hukuman penjara dengan parol.

Pihak berkuasa penjara New York memberitahu, setakat ini, hukuman penjara sepanjang hayat ke atasnya kekal, lapor Reuters.

Rayuan parol Mark David Chapman, 63, ditolak selepas satu sesi pendengaran mahkamah dan dia diberitahu supaya menunggu lagi dua tahun untuk pertimbangan seterusnya, kata pihak Jabatan Pemulihan dan Penyeliaan Komuniti New York.

“Panel penilai mendapati pelepasan anda tidak selari dengan kepentingan dan keselamatan masyarakat,” kata tiga panel Lembaga Parol itu dalam satu kenyataan.

Chapman, yang sebelum ini pernah menggunakan alasan ‘tidak waras’ ketika menembak bekas anggota The Beatles itu, menjalani hukuman penjara 20 tahun hingga sepanjang hayat selepas mengaku bersalah ‘membunuh dengan niat tapi tanpa merancang’ pada tahun 1981.

Dikenali sebagai banduan ‘81A3860’, Chapman telah dipenjara di Penjara Pemulihan Wende, di Alden, New York sejak tahun 2012 selepas dipindahkan dari pusat tahanan Attica.

Pada 8 Disember 1980, Lennon yang baru selesai sesi rakaman waktu malam, mahu pulang ke kediamannya di Upper West Side, Manhattan. Dia mati ditembak Chapman dengan empat das tembakan di hadapan isterinya, Yoko Ono.

Pembunuhan tersebut menggemparkan industri muzik, khususnya generasi yang menggilai trend ‘Beatlemania’ ketika itu.

Yoko Ono, 85, tetap tegas membantah kebenaran parol untuk pembunuh suaminya itu, dengan alasan bahawa Chapman membahayakan dirinya dan dua anaknya, selain orang awam.

Dalam pendengaran parol sebelum ini pada Ogos 2016, Chapman menyatakan dirinya sewaktu kejadian itu, sebagai seorang sociopath dengan perasaan rendah diri yang teruk, hinggakan percaya bahawa tindakan membunuh Lennon dapat memberi ‘kemasyhuran’ kepadanya.

“Saya obses dengan satu perkara, dan dengan membunuhnya, saya sangakakan boleh menjadi seseorang.

“Selepas 35 tahun, saya dapati itu adalah satu keputusan yang dahsyat dan sangat mementingkan diri sendiri,” katanya dalam satu transkrip.