PHILADELPHIA: Pendakwa raya menggesa Mahkamah Tinggi Amerika Syarikat (AS) untuk mengembalikan semula sabitan kes serangan seksual Bill Cosby.

Pendakwa raya mengadu dalam petisyen yang dikeluarkan pada Isnin, bahawa keputusan itu dibuat atas perjanjian yang boleh dipersoalkan yang didakwa Cosby memberinya kekebalan seumur hidup.

Mereka berkata keputusan Mahkamah Tinggi Pennsylvania pada Jun untuk membatalkan sabitan Cosby menimbulkan keadaan berbahaya dengan memberikan kenyataan akhbar undang-undang berat perjanjian imuniti.

Peguam Daerah Montgomery County, Kevin Steele menggelar keputusan mahkamah sebagai "keputusan yang tidak boleh dipertahankan," dan meramalkan serangan rayuan jenayah jika ia kekal sebagai undang-undang.

“Keputusan ini seperti sedia ada akan mempunyai kesan negatif yang meluas di luar Montgomery County dan Pennsylvania.

Mahkamah Tinggi AS boleh membetulkan apa yang kita percaya adalah satu kesalahan yang teruk,” tulis Steele dalam pemfailan itu, yang meminta semakan di bawah klausa proses wajar Perlembagaan AS.

Peguam Cosby telah lama berhujah bahawa dia bergantung pada perjanjian bahawa Cosby tidak akan pernah didakwa apabila dia memberikan keterangan yang merosakkan dalam saman sivil seorang penuduh pada tahun 2006.

Pengakuan itu kemudiannya digunakan terhadapnya dalam dua perbicaraan jenayah.

Satu-satunya bukti bertulis mengenai perjanjian sedemikian ialah kenyataan akhbar 2005 daripada pendakwa raya Bruce Castor ketika itu yang berkata dia tidak mempunyai cukup bukti untuk menangkap Cosby.

Usaha Steele untuk mengembalikan kes itu adalah satu usaha yang panjang. Mahkamah Tinggi AS menerima kurang daripada 1 peratus petisyen yang diterimanya. Sekurang-kurangnya empat hakim di mahkamah sembilan anggota perlu bersetuju untuk mendengar kes itu.

Keputusan mengenai petisyen itu, difailkan pada Rabu lepas tetapi hanya diumumkan pada Isnin.

Pengganti Castor, yang mengumpulkan bukti baharu dan menangkap Cosby pada 2015, meragui Castor pernah membuat perjanjian sedemikian.

Sebaliknya, mereka mengatakan Cosby mempunyai sebab strategik untuk memberikan keterangan bersumpah daripada meminta hak Pindaan Kelimanya untuk berdiam diri, walaupun ia memakan diri apabila dia tersasul dalam keterangan-keterangannya.

Jurucakap Cosby memanggil Steele "taksub" dengan pelakon itu dan berkata Steele hanya berharap untuk menggembirakan "kumpulan #MeToo."

Peguam pembela telah lama berkata, kes itu tidak sepatutnya dibawa ke perbicaraan kerana 'perjanjian bukan pendakwaan' tersebut.

Cosby, 84, menjadi selebriti pertama yang disabitkan dengan serangan seksual dalam era #MeToo apabila juri pada perbicaraan semulanya pada 2018 mendapati dia bersalah atas tuduhan mendera dan mencabul pentadbir sukan kolej, Andrea Constand pada 2004.

Dia menghabiskan hampir tiga tahun di penjara sebelum mahkamah tinggi Pennsylvania memerintahkan pembebasannya.

Pakar undang-undang dan peguam bela mangsa akan memerhati dengan teliti sama ada Mahkamah Tinggi mengambil kepentingan dalam kes #MeToo.

Dua hakim di mahkamah, Clarence Thomas dan Brett Kavanaugh, dituduh melakukan salah laku seksual semasa perbicaraan pengesahan mereka.

Hakim rayuan telah menyuarakan pandangan yang sangat berbeza tentang kes Cosby.

Mahkamah negeri perantaraan mengekalkan sabitan itu. Kemudian tujuh hakim di Mahkamah Agung Pennsylvania menulis tiga pendapat berasingan mengenainya.

Majoriti mendapati bahawa Cosby bergantung pada keputusan untuk tidak mendakwanya apabila dia mengaku memberi dadah dan alkohol kepada beberapa wanita muda sebelum hubungan seksual.

Mahkamah berhenti untuk mendapati bahawa terdapat perjanjian sedemikian, tetapi berkata Cosby berpendapat ada - dan pergantungan itu, kata mereka, merosakkan sabitannya.

Tetapi pendakwa raya menganggap kesimpulan itu sebagai satu kecacatan.

Mereka ambil perhatian bahawa peguam Cosby membantah keras soalan keterangan bersumpah daripada membiarkan dia bercakap dengan bebas.

Cosby sendiri tidak pernah memberi keterangan mengenai sebarang perjanjian atau janji.

Satu-satunya peserta yang didakwa tampil ke hadapan ialah Castor, pesaing politik Steele yang seterusnya mewakili Presiden Donald Trump dalam perbicaraan pemecatan kedua beliau.

Castor berkata dia membuat janji kepada peguam bela untuk Cosby yang kini sudah mati dan tidak mendapat balasan.

Dia tidak pernah menyebutnya kepada penolong kanannya, yang membuka semula kes itu pada 2015 selepas hakim persekutuan membongkar keterangan bersumpah Cosby.

Pada perbicaraan yang luar biasa pada Februari 2016, Castor menghabiskan berjam-jam memberi keterangan untuk pembelaan.

Hakim mendapati dia tidak boleh dipercayai dan menghantar kes itu ke perbicaraan.

Mahkamah Tinggi Pennsylvania, dalam keputusannya, menyebut penahanan Cosby sebagai "penghinaan terhadap keadilan asas."

Beberapa minggu kemudian, keputusan itu mendorong peguam negara untuk menolak pertuduhan terhadap seorang pengawal penjara yang dituduh melakukan penderaan seksual terhadap banduan wanita, kerana perjanjian awal dengan pendakwa raya daerah yang membenarkannya meletak jawatan dan bukannya menghadapi pertuduhan.

Cosby, seorang pelakon dan pelawak kulit hitam, mencipta "Cosby Show" pada 1980-an.

Dia menghadapi bertubi-tubi dakwaan serangan seksual yang kemudian memusnahkan imejnya sebagai "American Dad" dan membawa kepada penyelesaian mahkamah berjuta-juta dolar dengan sekurang-kurangnya lapan wanita.

Tetapi kes Constand adalah satu-satunya yang membawa kepada tuduhan jenayah.