PARIS: Pereka fesyen terkemuka Paco Rabanne meninggal dunia pada usia 88 tahun.

Berita kematian legenda fesyen kelahiran Sepanyol ini disahkan jurucakap kumpulan Puig yang mengawal selia jenama Paco Rabanne.

"Seorang personaliti penting dalam fesyen, beliau menampilkan visi berani, revolusioner dan provokatif, disampaikan melalui estetika yang unik," kata Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Puig, Marc Puig.

Ikon fesyen yang terkenal dengan ciri rona metalik dan reka bentuk zaman angkasa tahun 1960-an ini meninggal dunia di Portsall, Brittany.

Paco Rabanne, atau nama sebenarnya Francisco Rabaneda y Cuervo, dilahirkan di sebuah kampung di wilayah Basque pada tahun 1934.

Rabanne dibesarkan di Perancis dan mengambil jurusan seni bina di Ecole des Beaux Arts di Paris.

Dia memulakan kerjayanya dengan melakar beg tangan dan kasut mewah, sebelum menceburi bidang fesyen.

Rabanne mereka bentuk pakaian dan barang kemas dengan bahan bukan konvensional seperti logam dan plastik.

Koleksi pertamanya, yang disifatkannya sebagai "pakaian tidak boleh dipakai yang diperbuat daripada bahan kontemporari", diperbuat daripada jalur plastik yang dipaut dengan gelung logam, dan dipakai oleh model berkaki ayam pada persembahan di hotel mewah Paris.

Rabanne bekerjasama dengan keluarga Puig pada akhir 1960-an, melancarkan koleksi minyak wangi yang menjadi batu loncatan untuk pengembangan syarikat di peringkat antarabangsa.