SINGAPURA: Pesawat Singapore Airlines (SIA) diiringi dua jet pejuang Tentera Udara Republik Singapura (RSAF) selepas menerima ancaman bom yang didakwa palsu, hari ini.

Memetik laporan Bangkok Post, pesawat berkenaan selamat mendarat di Lapangan Terbang Changi pada jam 5.50 pagi ini.

Dalam kejadian itu, pihak berkuasa menahan seorang lelaki berusia 37 tahun ditahan kerana didakwa membuat ancaman bom palsu di dalam sebuah pesawat berkenaan.

Difahamkan, penerbangan SQ33 berlepas dari San Francisco pukul 10.26 malam (waktu tempatan) Isnin lalu bersama 209 penumpang dan 17 kru, diiringi oleh dua jet pejuang Tentera Udara Republik Singapura (RSAF) sebelum mendarat di Lapangan Terbang Changi pukul 5.50 pagi (waktu tempatan) hari ini.

Polis dimaklumkan mengenai ancaman bom itu kira-kira pukul 2.40 pagi tadi.

Pesawat itu berhenti di kawasan terpencil lapangan terbang untuk pemeriksaan keselamatan, demikian menurut jurucakap Singapore Airlines.

Kementerian Pertahanan Singapura menerusi Facebook memaklumkan ancaman itu disahkan palsu dan pelaku telah ditahan.

“Unit Pertahanan Kimia, Biologi, Radiologi dan Letupan Tentera Singapura serta Polis Lapangan Terbang berada di lokasi tersebut untuk mengesahkan dakwaan,” tulisnya.

Pelaku ditahan pihak berkuasa di bawah Peraturan 8(1) Peraturan-Peraturan PBB (Langkah-Langkah Anti-Keganasan) yang menjadi kesalahan bagi seseorang untuk membuat dakwaan palsu mengenai tindakan pengganas sama ada telah, sedang atau akan dijalankan.

Mereka yang didapati bersalah boleh didenda tidak melebihi AS$500,000 (RM2.3 juta) atau penjara selama tempoh tidak melebihi 10 tahun, atau kedua-duanya sekali.