PEWARIS takhta diraja Britain, Putera Charles sekali lagi disahkan positif COVID-19 dan kini sedang dikuarantin di Scotland.

Berdasarkan kenyataan Istana Clarence House, Prince of Wales sepatutnya menghadiri acara di Winchester, England untuk menyambut ulang tahun ke-70 ibunya, Ratu Elizabeth sebagai ratu Britain.

“Baginda sangat berduka cita kerana tidak dapat menghadiri majlis tersebut," kata Istana Clarence House menerusi Twitter pada Khamis.


Bagaimanapun, tiada laporan lanjut mengenai situasi kesihatannya mahupun bila kali terakhir Putera Charles berjumpa dengan Ratu Elizabeth yang berusia 95 tahun itu.

Pada hari Rabu, Putera Charles, 73 telah menghadiri majlis resepsi untuk British Asian Trust di mana gambar menunjukkan baginda ada berbual dengan tetamu lain termasuk Menteri Kewangan Britain, Rishi Sunak.

Putera Charles yang telah menerima suntikan dos penggalak vaksin COVID-19 pada Disember tahun lalu sebelum ini disahkan positif virus berkenaan pada Mac 2020 dan hanya mengalami gejala ringan.