WASHINGTON: Amerika Syarikat (AS) mendakwa Korea Utara membekalkan peluru berpandu balistik kepada Rusia.

Sumber risikan White House memberitahu, sebahagian daripadanya digunakan Rusia untuk menyerang Ukraine dan menyebabkan kemusnahan.

Jurucakap Agensi Keselamatan Negara AS, John Kirby memberitahu, tindakan itu sekaligus melanggar resolusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Justeru, Washington akan membangkitkan soal pencabulan ini di Majlis Keselamatan PBB (UNSC).

"Kami menilai bahawa Rusia berhasrat untuk membeli sistem peluru berpandu dari Iran. Jadi sebagai tindak balas kepada aktiviti Rusia dengan Iran dan Korea Utara, kami mengambil pelbagai langkah dengan sekutu dan rakan kongsi kami.

"Pertama, perolehan peluru berpandu balistik Rusia dari DPRK secara langsung melanggar beberapa resolusi Majlis Keselamatan PBB. Kami akan meningkatkan perjanjian senjata ini di UNSC bersama sekutu dan rakan kongsi kami dan kami akan menuntut Rusia bertanggungjawab kerana sekali lagi melanggar kewajipan antarabangsanya.

"Kedua, kami akan mengenakan sekatan tambahan terhadap mereka berusaha untuk memudahkan pemindahan senjata antara Rusia dan DPRK dan antara Rusia dan Iran.

"Ketiga, kami akan terus mengeluarkan maklumat kepada orang ramai dan mendedahkan perjanjian senjata ini seperti yang kami lakukan hari ini, kerana kami tidak akan membenarkan negara membantu jentera perang Rusia dalam rahsia tetapi inilah kesimpulannya: Tindak balas paling berkesan terhadap keganasan ngeri Rusia terhadap rakyat Ukraine adalah untuk terus menyediakan Ukraine dengan keupayaan pertahanan udara yang penting dan jenis peralatan ketenteraan yang lain.

"Untuk melakukan itu, kami memerlukan Kongres untuk meluluskan permintaan pembiayaan tambahan kami untuk Ukraine dengan segera," katanya.

Kirby dalam pada itu turut menyifatkan tindakan Pyongyang membekalkan senjata keada Rusia sebagai sesuatu yang membimbangkan/.

Susulan itu, AS akan mengenakan sekatan tambahan terhadap mana sahaja negara yang memudahkan perjanjian senjata bagi tujuan perang.