Singapura melakukan usaha bersepadu untuk membantu pekerja pertengahan umur dan matang berikutan mereka mewakili 60 peratus daripada tenaga kerja republik itu.

Ia merupakan sebahagian daripada usaha nasional di tengah-tengah ancaman COVID-19.

"Tenaga kerja kami lebih berusia hari ini berbanding lewat 60-an semasa British mula menarik diri, dan semasa kemelesetan pada pertengahan 80-an," kata Menteri Kanan Tharman Shanmugaratnam dalam siri siaran menteri bertajuk "A Stronger And More Cohesive Society" di sini pada Rabu.

"Pada masa itu, kurang 30 peratus daripada tenaga kerja kami berusia 40 tahun atau lebih.

"Hari ini, peratusannya sebanyak 60 peratus, dua kali ganda daripada sebelumnya. Malah, ramai pekerja hari ini berusia 50 tahun atau lebih," kata Tharman, yang juga Menteri Penyelaras untuk Dasar-Dasar Sosial.

"Kebanyakan mereka yang berusia 50-an dan 60-an mempunyai pendidikan di peringkat sekolah menengah. Mereka mempunyai kurang peluang pendidikan berbanding generasi muda hari ini.

"Bagaimanapun, mereka adalah generasi yang rajin dan mempunyai semangat yang tinggi, serta mempunyai banyak kemahiran dan pengalaman," katanya.

Tharman berkata kerajaan akan berusaha untuk membantu mereka meneruskan kerjaya mereka dalam bidang pekerjaan mereka.

Menurut beliau, kerajaan akan memberi sokongan tambahan kepada majikan apabila mereka menggaji warga Singapura pada pertengahan umur dan lebih berusia.

"Ini, merupakan usaha nasional," katanya, sambil menambah "ia memerlukan pemikiran baharu dalam kalangan majikan, untuk memberi peluang yang adil kepada pekerja Singapura pertengahan umur dan matang untuk membuktikan diri mereka."

-- BERNAMA