KUALA LUMPUR: Di kawasan pendudukan Palestin, terdapat kamera di mana-mana.

Di Silwan, di Timur Jerusalem yang diduduki, penduduk mendakwa, kamera dipasang oleh polis Israel di sepanjang jalan mereka, melihat masuk kediaman mereka.

Salah seorang penduduk bernama Sara menggambarkan kehidupan peribadi dia dan keluarga diceroboh secara terang-terangan.

Kata Sara, dia dan keluarganya "boleh dikesan seolah-olah kamera itu berada di dalam rumah kami ... kami tidak dapat berasa seperti di rumah sendiri dan harus berpakaian sepenuhnya sepanjang masa."

Kini, kamera pengawasan meliputi Gerbang Damascus, pintu masuk utama ke bandar lama Jerusalem dan salah satu kawasan awam utama untuk orang Palestin berkumpul secara sosial dan mengadakan perhimpunan.

Menurut laporan Amnesty International, "Palestinians are being watched and assessed at all times" di gerbang itu, dalam laporan bertajuk Automated Apartheid, kamera-kamera tersebut mencipta kesan yang mencengkam bukan hanya terhadap keupayaan untuk berprotes tetapi juga terhadap kehidupan harian orang Palestin yang hidup di bawah penindasan zionis.

Organisasi ini sebelum ini menyimpulkan bahawa Israel telah menetapkan sistem aparteid terhadap orang Palestin.

Di antara penjual kamera pengawasan ini adalah syarikat yang dituduh membantu apa yang Amerika Syarikat (AS) kategorikan sebagai ‘genocide’: Hikvision.

Berpangkalan di Hangzhou, China, syarikat ini adalah salah satu pengeluar peralatan pengawasan video terbesar di dunia.

Sudah terkenal dalam kalangan kumpulan hak asasi manusia antarabangsa, syarikat ini telah disenarai hitamkan oleh AS dan dianggap sebagai ancaman keselamatan oleh United Kingdom (UK) kerana menjadi sebahagian daripada penindasan minoriti etnik Uyghur oleh China.

Kehadiran kamera Hikvision di Tebing Barat pertama kali didedahkan dalam laporan Amnesty pada Mei lalu, yang mendokumentasikan teknologi pengenalan wajah dan kamera pengawasan yang dianggap oleh organisasi hak asasi manusia digunakan untuk menguatkuasakan pendudukan Israel di Tebing Bank sebagai suatu "penindasan digital."

Amnesty menyiasat dua kawasan di Tebing Barat, Timur Jerusalem dan Hebron, di mana penempatan Israel telah didirikan tanpa mematuhi undang-undang antarabangsa dan mendapati bahawa sistem pengenalan wajah "memberikan alat baharu yang kuat kepada pihak berkuasa Israel untuk mengawal kebebasan bergerak ... menambah lapisan kecanggihan teknologi kepada sistem aparteid yang dikenakan oleh Israel terhadap Palestin."

Laporan Amnesty mengenal pasti puluhan peranti Hikvision di bandar lama di Timur Jerusalem, hampir 40 daripadanya terdapat pada infrastruktur keselamatan dan penempatan haram di kawasan Silwan.

Peranti-peranti ini "dioperasikan oleh polis Israel dan oleh penempatan swasta" dan "dipasang pada infrastruktur ketenteraan dan kawasan perumahan di sekitar bandar lama Timur Jerusalem, khususnya Gerbang Damascus, kawasan Armenia, kawasan Muslim dan Silwan."

Laporan ini menjadi relevan dalam beberapa minggu selepas serangan Hamas pada 7 Oktober lalu yang diumumkan oleh kerajaan Israel telah membunuh 1,400 orang.

Sejak itu, penempatan telah meningkatkan keganasan mereka terhadap Palestin di Tebing Barat dan tentera Israel telah menjalankan serbuan di bandar-bandar dan kem pelarian di Tebing Barat.

Hikvision telah memasarkan ciri pengenalan wajah yang dapat secara automatik mengesan orang Uyghur.

Ia juga telah mengiklankan ciri-ciri yang bertujuan untuk membezakan etnik, umur dan bangsa seseorang berdasarkan imej muka mereka.

The Guardian pertama kali melaporkan bahawa Hikvision membolehkan pelanggan polis untuk menetapkan penggera apabila kamera mengesan sebarang aktiviti protes seperti "berkumpul untuk mengganggu ketenteraman di tempat awam," "perhimpunan, perarakan, perhimpunan haram" dan ancaman kepada "petisyen."

Hikvision tidak memberikan maklum balas kepada laporan Amnesty berhubung penggunaan produknya dan juga syarikat itu tidak memberikan respons rasmi pada masa laporan in dalam proses untuk diterbitkan.

Tetapi Hikvision sebelum ini memberitahu The Guardian bahawa ia "telah mematuhi semua undang-undang dan peraturan yang berkenaan di UK dan semua negara di mana kami beroperasi untuk memastikan pematuhan sepenuhnya.

"Hikvision tidak pernah dengan sengaja melakukan penyalahgunaan hak asasi manusia atau bertindak dengan pengabaian yang sengaja dan tidak akan pernah berbuat demikian pada masa depan," kata kenyataan syarikat itu.

Pakar dalam alat pengawasan yang digunakan dalam penindasan Uyghur berpendapat sejarah syarikat menunjukkan Hikvision tidak mematuhi komitmen terdahulu untuk melestarikan hak asasi manusia.

"Peranan penting Hikvision dalam memantau dan menindas orang Islam di Xinjiang dan kegagalan syarikat untuk bertanggungjawab menunjukkan bahawa syarikat ini tidak serius mengenai etika atau melindungi hak asasi manusia," kata Conor Healy, pengarah penyelidikan kerajaan di Internet Protocol Video Market (IPVM), dalam kenyataan kepada The Guardian.

Laporan itu mengenal pasti produk-produk tertentu yang dikerahkan di Tebing Barat yang datang dengan ciri pengenalan manusia dan kenderaan.

Amnesty tidak dapat mengesahkan dengan jelas bahawa pengenalan wajah telah diaktifkan dalam semua produk yang dikenal pasti, tetapi penyiasat berkata mereka "bimbang" bahawa kamera-kamera itu "mungkin digunakan bersama dengan alat pengenalan wajah”.

Penyiasat Amnesty mengatakan kamera-kamera itu berisiko tinggi disambungkan kepada Mabat 2000, rangkaian pengawasan pengenalan wajah yang dijalankan oleh polis Israel yang merangkumi seluruh bandar Timur Jerusalem.

Sistem pengawasan yang luas "membolehkan pihak berkuasa Israel mengenal pasti penyokong dan mengekalkan pantauan berterusan terhadap Palestin, walaupun mereka menjalankan kegiatan harian biasa mereka."

Pada akhirnya, Palestin "tidak perlu melihat" bahawa kamera-kamera itu menggunakan pengenalan wajah untuk "tahu bahawa mereka diperhatikan di setiap sudut," kata Matthew Mahmoudi, penyelidik Amnesty International mengenai kecerdasan buatan (AI) dan hak asasi manusia.

Ketakutan mereka tidak berasas. Pada tahun 2021, Washington Post mendedahkan kewujudan pangkalan data besar bernama Wolf Pack, yang mengandungi imej dan semua maklumat yang ada mengenai tiga juta rakyat  Palestin di Tebing Barat.

"Teknologi ini digunakan untuk menyekat kebebasan bergerak Palestin," kata Mahmoudi.

"Secara khusus, keupayaan anda untuk bergerak, mengakses kerja, mengakses pendidikan, mengakses fasiliti perubatan disekat berdasarkan penggunaan pengawasan berdasarkan AI seperti pengenalan wajah."

Kementerian Kesihatan Palestin menyatakan bahawa lebih dari 170 Palestin telah terbunuh di Tebing Barat dalam sebulan yang lalu.

Keganasan di sana telah memaksa 11 komuniti Palestin berpindah, yang penduduknya secara sejarah menolak untuk meninggalkan tanah air sendiri sekalipun berhadapan dengan kesulitan.

"Kita melihat bagaimana teknologi ini akhirnya digunakan untuk menghalang atau memberi cabaran kepada Palestin di tempat seperti Silwan di Timur Jerusalem dari menentang dan membantah penempatan haram yang berkembang," kata Mahmoudi.

Terdapat kesan jangka panjang seiring dengan kesan harian yang dimiliki rangkaian pengawasan yang besar di Tebing Barat.

Menurut laporan itu, Digital Verification Corps Amnesty International menganalisis dan mengesahkan keaslian 15 video yang menunjukkan Palestin ditahan "di mana teknologi pengawasan kelihatan telah digunakan untuk pendaftaran, pengenalan atau rekod."

Dalam satu kejadian, polis Israel memaparkan video yang menunjukkan bagaimana mereka dapat mengenal pasti seorang peserta protes yang telah mereka pantau melalui kamera televisyen tertutup (CCTV).

Mereka kemudian menunjukkan bahawa pegawai polis dapat mengenal pasti individu tersebut dari dalam orang ramai, menurut Mahmoudi.

"Pada protes khususnya, tanpa mengira anda berada dalam orang ramai, anda mungkin akan diambil dan dikenal pasti dan dianiaya," katanya. "Teknologi ini digunakan dengan cara yang sangat bermasalah apabila ia berkaitan dengan hak asasi manusia."