LONDON: Seorang penyampai berita saluran BBC memohon maaf selepas tidak sengaja menunjukkan jari tengah ketika mula bersiaran di televisyen.

Maryam Moshiri yang merupakan salah seorang ketua penyampai dilihat melakukan aksi berkenaan menerusi segmen waktu tengah hari.

Dia bagaimanapun memaklumkan ia adalah ‘gurauan santai’ kepada rakan-rakan setugas dan bukan untuk tujuan siaran langsung.

Moshiri menerusi platform X pada Khamis menulis kenyataan maaf mengenai gurauannya itu.

"Ia berlaku sangat pantas, saya memusingkan jari (saya) sebagai jenaka dan tidak menyedari bahawa ia dirakam kamera," tulisnya.

Selepas menyedari dia sedang bersiaran langsung, Moshiri menurunkan tangannya dan menukar ekspresi wajah sebelum mula membaca tajuk utama mengenai penampilan Boris Johnson dengan serius dan tenang.

“Ia adalah jenaka peribadi dengan pasukan dan saya sangat kesal kerana ia disiarkan. Bukan niat saya untuk perkara ini berlaku dan saya minta maaf jika saya menyinggung perasaan atau menyinggung perasaan sesiapa.

“Ia merupakan jenaka bodoh yang ditujukan untuk sebilangan kecil rakan-rakan saya," tulisnya.

Dalam pada itu, segelintir netizen menyifatkan bahawa tindakan itu tidak profesional dan menyeru agar BBC mengambil tindakan. 

Dalam masa sama, Moshiri juga menerima sokongan daripada ramai netizen yang menganggap insiden itu lucu.

"Sebagai pembayar lesen BBC, saya mahukan lebih banyak jenis tingkah laku ini,” tulis netizen.