THAILAND memulakan penanaman pertama ganja untuk tujuan perubatan.

Rakaman video yang menujukkan tanaman itu dimuatnaik di laman Facebook Organisasi Farmasuetikal Kerajaan Thailand (GPO) yang bertindak sebagai badan mengawal selia tanaman ganja perubatan.



Menurut laporan portal tempatan, tanaman itu terletak di kilang pengeluaran farmaseutikal Rangsit, di Pathumthani, wilayah daerah Thanayaburi.

“GPO sudah mula menanam tumbuhan ganja gred perubatan pertama bersandarkan kepada undang-undang Komuniti Ekonomi Asean (AEC),” menurut kenyataan yang disertakan bersama video berkenaan.

Pengarah GPO, Dr. Witoon Danwiboon bulan lepas berkata penanaman itu akan melibatkan kos AS$315,000 (RM1.29 juta) melibatkan keluarasan tanaman 100 meter persegi di kilang berkenaan.

Susulan kejayaan tanaman pertama itu, GPO merancang untuk menghasilkan 2,500 botol minyak ganja dengan sukatan 5 milileter setiap satu menjelang Julai ini.

“Kami berlumba dengan masa untuk memastikan manfaat ganja perubatan diperoleh sepenuhnya kerana banyak negara di dunia sudah memulakan usaha ini sejak 10 tahun lalu,” kata Menteri Kesihatan Awam Thailand, Dr. Piyasakol Sakolsattayathorn.

Tambah beliau penanaman di kemudahan GPO merupakan fasa pertama dan akan diteruskan melalui fasa seterusnya melibatkan penanaman di kemudahan seluas 1,000 meter persegi.

Fasa baru itu dijangka menelan belanja AS$5 juta (RM20 juta).

Sementara itu, Pentadbiran Dadah dan Makanan Thai (FDA) melancarkan talian bebas tol bagi membolehkan orang ramai bertanya soalan tentang usaha pengenalan ganja perubatan itu.