WARSAW: Presiden Poland Andrzej Duda pada Rabu berkata tiada prospek untuk kemasukan Ukraine ke NATO ketika Sidang Kemuncak NATO di Lithuania, lapor Sputnik.

Ketika ditanya mengenai sidang kemuncak yang diadakan di Vilnius Lithuania dari 11 hingga 12 Julai, Duda berkata beliau bertemu dengan Presiden Ukraine Volodymyr Zelensky dan bercakap dengannya mengenai prospek penyertaan Ukraine ke NATO.

"Dari awal lagi, kami menyedari ini adalah isu yang sangat kompleks. Khususnya, ia agak rumit hanya kerana terdapat peperangan yang sedang berlaku, dan kami sedar penerimaan Ukraine sebagai anggota penuh NATO adalah di luar persoalan pada masa ini," Agensi Akhbar Poland memetik presiden sebagai berkata pada Forum Krynica 2023 di Poland.

Duda berkata, kemasukan Ukraine ke NATO bermakna pakatan itu berperang dengan Rusia kerana Artikel 5 Perjanjian Atlantik Utara mengenai prinsip pertahanan kolektif.

"Oleh itu, adalah jelas negara NATO tidak akan bersetuju dengan perkara ini," kata presiden, sambil menambah Sidang Kemuncak Vilnius adalah "tentang membuka pintu kepada NATO untuk Ukraine".

Sebagai hasil daripada sidang kemuncak itu, pemimpin NATO bersetuju dengan pakej tiga elemen untuk membawa Ukraine lebih dekat dengan perikatan itu iaitu penciptaan program bantuan untuk Ukraine; penubuhan Majlis NATO-Ukraine, dan ketiga pembatalan pelan tindakan keahlian untuk Ukraine.

Bagaimanapun, blok itu tidak memberikan jemputan rasmi kepada Kiev.

-- BERNAMA