VIENTIANE: Menteri Luar Vietnam Bui Thanh Son mencadangkan ASEAN meningkatkan ketersambungan digital, infrastruktur, institusi dan rakyat dengan rakyat.

Berucap pada Pemukiman Menteri-menteri Luar ASEAN (AMM) di bandar Luang Prabang, Laos pada Isnin, beliau berkata ASEAN wajar berusaha untuk meningkatkan perdagangan dan pelaburan dalam blok itu bagi menjadi pusat pertumbuhan dengan mengambil kira strategi kerjasama sehingga 2045 menerusi pendekatan inklusif, komprehensif dan kreatif.

Menurut laporan Agensi berita Vietnam (VNA), beliau mempelawa negara anggota menghadiri forum ASEAN mengenai pembangunan pesat dan mampan bersama mereka yang akan diambil untuk pusat itu yang dihoskan oleh Vietnam.

Forum itu yang dimulakan oleh Vietnam, bertujuan untuk mewujudkan platform bagi pegawai, pakar dan cendekiawan bertukar pandangan dan membuat cadangan dasar mengenai pembangunan, ketersambungan dan kerjasama ASEAN.

Son mengesahkan sokongan Vietnam ke atas kepengerusian ASEAN oleh Laos dan negara itu akan mengambil bahagian dan menyumbang kepada acara akan datang seperti Sidang Kemuncak Khas ASEAN-Australia di Melbourne, Australia dan Mesyuarat Menteri Luar EU-ASEAN ke-24 di Belgium.

Pegawai itu juga mencadangkan ASEAN mengekalkan perpaduan dan konsensusnya dan menegakkan kemerdekaan dan berdikari.

Son dan perwakilan lain mengulangi pendirian prinsip bersama ASEAN di Laut Timur (merujuk kepada Laut China Selatan) dan menggesa kumpulan itu untuk terus menyokong Myanmar.

ASEAN perlu mengekalkan pendekatan yang seimbang dan objektif serta meningkatkan pendirian dan suaranya dalam isu-isu yang berkaitan dengan keamanan, keselamatan, kestabilan dan pembangunan mampan di rantau ini dan selainnya.

Menteri-menteri yang mengambil bahagian berikrar untuk menyokong dan menyelaras pelaksanaan keutamaan ASEAN menerusi dua elemen utama - berdikari dan ketersambungan.

Mereka bersetuju dengan arah tuju untuk mempercepat pemulihan dan hubungan ekonomi selain memberi tumpuan kepada pembangunan mampan dan inklusif, memupuk transformasi digital, mengukuhkan kapasiti sistem kesihatan, melindungi alam sekitar, bertindak balas terhadap perubahan iklim, meningkatkan kerjasama budaya dan seni, dan menggalakkan peranan dan sumbangan wanita dan kanak-kanak.

Para menteri juga menyuarakan hasrat mereka untuk menjadikan Laut Timur sebagai kawasan aman, stabil, saling kerjasama dan makmur, dan komited kepada pelaksanaan penuh dan berkesan Deklarasi Perilaku Pihak-pihak di Laut Timur (DOC), ke arah pelaksanaan berkesan Kod Perilaku Laut Timur (COC) selaras dengan undang-undang antarabangsa, termasuk Konvensyen Undang-undang Laut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 1982 (UNCLOS).

-- BERNAMA