LONDON: Menetap dan bekerja di Australia kini lebih mudah bagi berjuta-juta rakyat Britain mulai Sabtu apabila had umur bekerja untuk visa cuti bekerja dinaikkan, lapor PA Media/dpa.

Mengikut perjanjian perdagangan bebas (FTA) antara kedua-dua negara pada Mei, 16 juta lagi orang layak memohon berdasarkan peningkatan had umur daripada 30 kepada 35.

Had visa dua tahun sedia ada akan dinaikkan kepada tiga tahun lagi, dan tidak perlu berturut-turut, pada 1 Julai 2024 selain tanpa keperluan untuk bekerja dalam sektor perladangan selama berbulan-bulan dalam tempoh berada di negara itu.

Perjanjian itu juga akan memudahkan warga Australia bekerja dan melancong di United Kingdom (UK).

Peraturan yang sama diperkenal di New Zealand pada Jumaat dengan lanjutan tempoh visa Julai depan serta penambahan peluang had tahunan Skim Cuti Kerja UK kepada 15,000.

Menteri Perdagangan UK Nigel Huddleston berkata perubahan itu akan menyediakan kemudahan yang lebih fleksibel bagi warga Britain untuk memilih sektor pekerjaan ketika berada di negara hemisfera selatan itu dengan tidak lagi perlu bekerja di ladang.

Pegawai di Jabatan Perniagaan dan Perdagangan berkata peraturan baharu yang dipersetujui dengan Australia itu juga bermakna buat kali pertamanya, mereka daripada sektor perkhidmatan UK termasuk arkitek, saintis, penyelidik, peguam dan akauntan, akan mempunyai akses kepada visa. untuk bekerja di Australia tanpa tertakluk kepada senarai pekerjaan mahir Canberra yang berubah-ubah.

Sebagai sebahagian daripada perjanjian Wellington, profesional UK, seperti peguam dan juruaudit, akan dapat bekerja di New Zealand dengan lebih mudah dan membawa keluarga mereka bersama, menurut jabatan itu.

--BERNAMA-dpa