KUALA LUMPUR:Lebih banyak syarikat mula mengambil kira pelepasan karbon apabila membuat keputusan berkenaan pelaburan.

Menurut hartawan terkemuka yang juga pengasas Breakthrough Energy, Bill Gates, syarikat-syarikat tersebut juga menjauhkan diri daripada pelaburan yang menghasilkan karbon.

“Langkah besar seterusnya yang perlu diambil adalah mendapatkan individu untuk menjana wang dan meletakkannya ke dalam perkara yang terbukti mempunyai impak. 

"Sebilangan syarikat kini sanggup berbuat demikian. 

"Bagaimanapun, terdapat beberapa keburukan yang sangat rumit. Sebagai contoh, pokok mempunyai jangka hayat 40 tahun secara purata. Jadi untuk memadankan masa ‘carbon residency’, anda perlu menanam semula 250 pokok.

“Dan pokok, secara umumnya, tumbuh di mana terdapat tanah dan saluran air yang baik. Oleh itu, kawasan di mana anda boleh membuat penanaman semula 250 batang pokok adalah sangat kecil. Apabila masa berlalu, pemahaman dan kualiti usaha ini akan meningkat,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sesi forum sempena Davos Agenda Week 2021 anjuran Forum Ekonomi Dunia yang berlangsung secara maya pada Rabu.

Turut menyertai forum tersebut ialah Utusan Khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Iklim dan Kewangan, Mark Carney; Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Standard Chartered Bank, Bill Winters dan bekas Pesuruhjaya Sekuriti dan Bursa Amerika Syarikat, Annette L. Nazareth.

Sementara itu, Mark Carney berkata, bajet karbon bumi merupakan sesuatu yang amat berharga memandangkan ia hanya tinggal kurang daripada satu dekad, dengan had peningkatan suhu 1.5 darjah Celsius. 

“Dalam konteks bajet karbon, pasaran yang mengimbangi karbon secara sukarela ini melengkapi usaha syarikat untuk mengurangkan pelepasan mutlak.

“Ia juga bersifat sebagai pemangkin, bukan untuk projek boleh diperbaharui dalam negara maju, di mana ekonominya benar-benar jelas, tetapi di negara yang ekonomi sedang bangkit dan membangun," katanya.

Faktor ketiga, menurut Carney, ialah pasarannya yang merentas sempadan.

"Ia berlaku secara sukarela, tetapi didorong oleh syarikat yang membuat komitmen terhadap sifar bersih ini - kebanyakannya daripada negara G7 atau ekonomi maju.

"Mereka akan melihat kepada pengimbangan (offset) berkualiti tinggi dan kebanyakannya akan datang daripada ekonomi baharu atau membangun.

"Ini berkemungkinan menjadi aliran rentas sempadan yang besar."

Terakhir, kata Carney, pasaran ini mempunyai potensi yang tinggi.

"Jika diatur dengan baik, ia mempunyai manfaat bersama yang besar untuk kepelbagaian bio, walaupun berteraskan pasaran offset yang berintegriti tinggi, sangat dipercayai dan terbuka,” katanya.