PENYANYI Alif Satar dan kugirannya The Locos tidak menjangka akan menerima tawaran untuk mengadakan persembahan di Dewan Filharmonik Petronas pada 28 Ogos depan.

Menganggap ia satu pengiktirafan, Alif memberitahu pengurusnya memaklumkan mengenai tawaran itu ketika dia sedang mengerjakan haji pada Jun lalu.

“Saya terima panggilan telefon daripada pengurus sewaktu mengerjakan haji dan dimaklumkan berita gembira mengenai tawaran daripada DFP.

“Saya kata ‘wow’ sebab panggilan macam ini, hanya penyanyi-penyanyi seperti Siti Nurhaliza saja akan dapat.

"Kalau di AS ada Walk Of Fame, DFP pula ibarat satu pengiktirafan buat penghibur tempatan," katanya kepada Gempak.

Menurut Alif lagi, sepanjang terlibat sebagai anak seni sejak 2006, memang dia tidak mengharapkan sebarang anugerah namun jauh di lubuk hati ada impian mahu mengadakan persembahan di DFP.

Alif atau nama sebenar Muhammad Alif Mohd Satar, turut bersyukur apabila permintaannya agar persembahan mereka diiringi oleh Malaysian Philharmonic Orchestra (MPO) turut mendapat persetujuan daripada DFP.

“Ada syarat kami berikan sebelum bersetuju buat persembahan di DFP iaitu kami mahu band Alif Satar & The Locos turut diiringi MPO.

"Jadi, seminggu jugalah kami kena tunggu jawapan. Ingatkan dalam tempoh tu dah tak ada peluang nak buat persembahan lagi.

"Akhirnya kami berjaya dan ini adalah keberkatan doa di sana (Mekah),” ujarnya.

Konsert Lochestra: Alif Satar & The Locos With MPO bersempena sambutan ulang tahun jubli perak dewan berprestij berkenaan akan dikendalikan oleh pengarah muzik Ahmad Muriz Che Rose.

Selain Alif, anggota lain akan turut menjayakan persembahan itu ialah gitaris Tam Cobain, Efry Arwis (bass), Rajwan Juni (dram), dan Faliq Auri (saksofon).

Mereka juga akan diiringi kira-kira 60 ahli MPO.

Untuk rekod, Alif Satar & The Locos yang ditubuhkan pada 2018 sudah membuat pelbagai persembahan di dalam dan luar negara, termasuk Singapura dan United Kingdom. -Gempak