PERSOALAN timbul sama ada produksi filem tempatan mengambil kru dari luar negara bekerja di sini atau menjalinkan kerjasama dengan produksi luar untuk menghasilkan filem bertaraf antarabangsa.

Naib Presiden Persatuan Penerbit Filem Malaysia (PFM), Burhanuddin Md Radzi berpandangan produser filem tempatan perlu tahu pasaran filem yang diterbitkan sama ada untuk penonton tempatan atau ke luar negara.

"Kalau kita nak buat filem untuk pasaran Malaysia saja dan cerita yang kita ada tidak yakin untuk dibawa keluar, apa perlu kita bawa kru luar ke sini kerana ia meninggikan kos.

"Sudah tentu apabila ia ditayangkan di sini kutipan tidak tinggi kerana penduduk tidak ramai dan tidak berbaloi," katanya menerusi program FDAM Kopi Kaw, baru-baru ini.

Ujarnya, banyak cara boleh dilakukan untuk membawa filem tempatan ke pasaran antarabangsa, antaranya melakukan kerjasama dengan produksi luar.

"Jika nak masuk ke Indonesia, boleh cari produser di sana untuk bekerjasama tapi itu terserah pada kita juga adakah tujuan nak menembusi pasaran sana semata-mata kerana duit.

"Kalau kerana duit senang saja, pergi ke sana 'pump' duit atau kita nak mengambil pengalaman mereka untuk manfaat industri di sini," katanya.



Menerusi kerjasama antara produksi tempatan dan luar negara, Burhanuddin menekankan agar menggunakan khidmat pelakon tempatan dan pengarah dari sini meskipun penggambaran dijalankan di luar negara.

"Kita boleh melakukan penggambaran di sana dan menggabungkan pelakon tempatan tapi apabila penggambaran dijalankan di sini, pengarah kita jadi ketua," katanya.

Bagaimanapun, Burhanuddin memberi nasihat pada produser tempatan agar tidak menjadi kuli pada produser luar negara sehingga ditipu.

"Apakah tujuan kita buat filem? Jika kita ada semangat nak membangunkan industri, kita harus bekerjasama kerana budaya mereka membuat filem di sana lain berbeza dengan budaya kita di sini.

"Di sana praproduksi dan penggambaran dijalankan lebih cepat. Di sini, pelakon kita datang ke lokasi penggambaran baru nak baca skrip sehingga semua kru kena tunggu," katanya.

Burhanuddin percaya kerjasama seperti ini memberi pengalaman produksi tempatan untuk belajar banyak perkara seperti mengawal kos, disiplin pelakon dan aspek teknikal.

"Banyak tempat kita boleh bekerjasama antaranya Kemboja dan Indonesia tapi itu terserah pada kita untuk pergi ke antarabangsa atau cari duit," katanya.