KUALA LUMPUR : Ada pelbagai cara untuk rakyat Malaysia menunjukkan semangat cintakan negara.

Ada yang mengibar Jalur Gemilang sempena menghayati bulan kemerdekaan, ada yang mempelajari kisah tokoh-tokoh perjuangan dahulu, atau sesuatu yang mudah dilakukan setiap masa, berusaha menjadi rakyat yang bersikap saling peduli dan menyebarkan kebaikan.

Bagi golongan penggiat seni pula, ada variasi kaedah lagi untuk mengajak orang ramai mengukuhkan rasa bangga dan sayang pada negara.

Sempena menyambut Hari Kebangsaan tahun ini, kumpulan rock tempatan, Bunkface melancarkan single terbaru mereka yang diberi judul Kita Punya Malaysia versi akustik.

Lagu asal Kita Punya Malaysia pernah menjadi lagu tema Hari Kebangsaan Malaysia pada tahun 2018 dan 2019.

- Foto: ARI iLUSSI

Mengambil kira suasana kemerdekaan tahun ini ketika negara masih lagi berperang dengan virus COVID-19, Bunkface mengambil langkah untuk mengubah sedikit aura lagu tersebut dengan gubahan yang lebih santai.

Lirik lagu tersebut juga ditulis oleh vokalis kumpulan Bunkface, Sam. 

“Kami berharap karya ini dapat sedikit sebanyak meniupkan semangat patriotisme dalam kalangan peminat dan pendengar muzik kami.

"Walaupun dalam keadaan negara yang mencabar hari ini, kita harus terus bersemangat untuk membina masa depan yang lebih cerah demi generasi akan datang," kata Sam.

Lagu Kita Punya Malaysia versi akustik dilancarkan pada jam 12 tengah malam, pada 27 Ogos lalu di seluruh platform rasmi Bunkface.