Mantan pesohor dunia bola sepak yang juga seorang selebriti, David Beckham mendedahkan dirinya mengalami penyakit gangguan obsesif kompulsif (OCD).

Pendedahan tersebut dibuat dalam dokumentari terbaharunya yang akan ditayangkan di Netflix, lapor Guardian.

Beckham, 47, juga mengaku penat dengan penyakit yang dialaminya apabila akan menghabiskan masa berjam-jam setiap hari hanya untuk memastikan keadaan di dalam kediaman berada pada posisi yang betul, malah melakukan ‘kerja-kerja’ tersebut saat seluruh ahli keluarganya sedang nyenyak tidur.

“Hakikatnya, setiap hari saat semua isi rumah lena diulit mimpi, saya akan pastikan suhu lampu berada dalam suasana yang betul, pastikan semuanya rapi.

“Saya tidak boleh bangun tidur dan melihat ada pinggan dan mangkuk yang tidak teratur. Saya akan bersihkan semuanya termasuk cermin.

“Saya juga akan bersihkan lilin, malah pastikan asap yang keluar hanya berada dalam ‘kawasan’ lilin itu sahaja. Ya, saya tahu itu pelik,” akui suami Victoria tersebut.

Saat ditanya oleh salah seorang kru penggambaran bagaimana dengan tahap kebersihan dapurnya, Beckham pantas membalas membersihkannya dengan sangat baik.

“Saya bersihkan ia dengan sangat baik. Tapi saya tak pasti adakah isteri saya menghargainya atau tidak,” katanya lagi.

Victoria kemudian memberi respon dengan mengatakan menghargai kesungguhan suaminya, namun menyifatkan Beckham sebagai manusia yang terlalu sempurna.

Bekas kapten bolasepak pasukan England itu sebelum ini pernah memberitahu Daily Mail dia akan mengira pakaian dan meletakkan semua majalah dalam posisi sebaris.

Menerusi dokumentari tersebut, audiens juga akan menyaksikan banyak video yang tidak pernah dilihat terutama sewaktu arena kegemilangannya dalam dunia bola sepak.