KUALA LUMPUR: Pandemik COVID-19 yang melanda membawa hikmah tersendiri bagi penggiat seni antarabangsa, apabila calon Anugerah Akademi atau Oscar tahun ini menyaksikan kepelbagaian paling signifikan dalam sejarah 93 kali penganjurannya.

Selepas enam tahun tanda pagar #OscarSoWhite dipopularkan pengguna laman sosial, tahun ini memperlihatkan peningkatan pentertaan dalam kalangan penggiat kulit hitam dan Asia, malah lebih ramai wanita sebagai calon.

Ini merupakan impak tidak langsung apabila banyak penerbit memilih untuk tidak menayangkan atau menangguhkan tayangan filem berstatus blockbuster, susulan penutupan panggung wayang.

Hasilnya, penganjur perlu mencari alternatif lain, sekaligus membuka ruang kepada filem berskala kecil atau underdog yang ditayangkan di platform penstriman menempatkan diri sebagai calon.

"Sistem pemilihan dalam Oscar macam politik juga. Ia bergantung kepada cara penerbit melobi filem mereka kepada pengundi (dalam jawatankuasa pemilihan).

"Filem-filem berskala kecil ini bukannya tidak bagus, tetapi mereka kebiasaannya tidak mempunyai bajet untuk melobi dan berkempen bagi menarik perhatian pengundi.

"Dengan pandemik ini, filem-filem kecil ini bukan sahaja dapat peluang dan perhatian pengundi, tetapi juga perhatian penonton massa yang kualiti yang dipaparkan tidak kurang hebat berbanding filem keluaran studio besar," kata Ketua Content Studio Astro, Syazwan Zakariah.

Menjelang OSCAR | Meriah dalam kepelbagaian


Menjangkakan people of colour mendominasi kategori utama sebagai pemenang, Syazwan juga meramalkan Chloé Zhao bakal menjadi wanita kedua diangkat sebagai Pengarah Terbaik menerusi Nomadland, selepas Kathryn Bigelow melakukannya pada 2010 menerusi filem The Hurt Locker.

Keterbukaan Hollywood dalam menerima pencalonan sejak kebelakangan ini, merupakan satu perkembangan positif dan memberi harapan kepada pengkarya tempatan untuk memasang impian ke Oscar satu hari nanti.



Namun sebelum impian itu menjadi kenyataan, masih banyak masa diperlukan bukan sahaja dalam memperbaiki mutu filem tempatan, tetapi juga membina rangkaian (networking) dan menyusun strategi pemasaran yang berkesan.

"Selain kualiti, networking dan pemasaran juga sangat penting untuk bawa filem ke Oscar. Perlu ambil kira, bagaimana nak push pihak Oscar supaya beri perhatian kepada filem kita.

"Saya perlu tekankan, kemenangan besar Parasite tahun lepas bukan hasil setahun dua. Saya percaya mereka habiskan masa bertahun-tahun belajar dan memerhatikan struktur pemasaran, bagaimana cara nak tembusi dan mendekati pihak Akademi dan pengundi.

"Tahun ini, filem Hong Kong, Better Days berjaya menempatkan diri sebagai calon dalam kategori Filem Asing Terbaik. Sama seperti Parasite, ini adalah hasil usaha bertahun-tahun penggiat seni mereka belajar tentang sistem dan struktur untuk membolehkan filem mereka menempatkan diri sebagai calon.

"Peluang kita sentiasa ada, tetapi perjalanan kita masih jauh, kena belajar pemasaran dan networking yang lebih efektif untuk bawa filem kita ke luar," ujarnya.

OSCARS 2021 | Persiapan terakhir Anugerah Akademi

Anugerah Akademi akan berlangsung awal pagi esok, dengan calon dan jemputan akan diasingkan di dua lokasi, iaitu di Dolby Theater dan Union Station di Los Angeles.

Antara filem yang bakal memberi saingan sengit untuk memenangi trofi paling berprestij di Hollywood itu ialah Nomadland, Judas and the Black Messiah, The Father dan Minari.