Penerbit filem ‘Star Wars’ dan ahli perniagaan George Lucas mendahului senarai Forbes sebagai selebriti terkaya Amerika Syarikat tahun ini.

Nilai bersih pemilikan harta penulis, pengarah dan penerbit filem yang berusia 74 tahun itu dianggarkan berjumlah $ 5.4 bilion (RM22 bilion), sekali gus memintas selebriti lain termasuk atlet, pemuzik dan ilustrator di negara itu.

Menurut Forbes, hasil penjualan Syarikat Lucas Film kepada Walt Disney Co sebanyak AS$4 bilion (kira-kira RM17 bilion) pada tahun 2012 adalah antara sumbangan terbesar kepada kekayaan beliau.

Turut tersenarai, penerbit filem E.T., Steven Spielberg, 72, di tempat kedua dengan anggaran pemilikan harta persendirian bernilai AS$3.7 bilion (kira-kira RM16 bilion), selebriti TV Oprah Winsfrey, 64, di tempat ketiga dengan AS$2.8 bilion (kira-kira RM12 bilion), diikuti legenda bola keranjang Michael Jordan dengan AS$1.7 bilion (kira-kira RM7 bilion).

Oprah Winfrey merupakan aktres wanita terkaya di Amerika Syarikat.

Senarai tersebut adalah berdasarkan nilai harta benda, seni dan saham syarikat yang diketahui umum, aset-aset lain dan anggaran pendapatan seumur hidup.