KUALA LUMPUR: Perhatian peminat dan pencinta seni tanah air pada ketika ini sudah tentu akan tertumpu pada pertandingan akhir program All Stars Gegar Vaganza.

Program mingguan yang mempertaruhkan nama-nama besar dalam gelanggang seni suara tanah air sudah sampai ke kemuncaknya.

Lapan penyanyi yang akan diadili malam ini ialah Tomok, Nikki Palikat, Naqiu, Hady Mirza, Jaclyn Victor, Liza Hanim, Siti Nordiana dan Azharina.

Kesemua lapan penyanyi itu mempunyai tiga peluang untuk meyakinkan tiga juri profesional iaitu Datuk Ramli MS (ketua juri), Datuk Syafinaz Selamat dan Hetty Koes Endang serta juri jemputan Ratu Rock Ella terhadap keupayaan mereka.

Sehingga artikel ini ditulis, empat daripada lapan peserta yang sedang diberi perhatian untuk merangkul kedudukan teratas ialah Liza Hanim, Jaclyn Victor, Naqiu dan Hady.

“Inilah empat penyanyi yang kelihatan sangat-sangat menyerlah dan konsisten sejak dari awal musim All Stars Gegar Vaganza sehingga ke final.

“Bahkan pada peringkat latihan akhir sekalipun, Liza Hanim, Jaclyn Victor, Naqiu dan Hady sudah memberikan persaingan yang sangat sengit.

“Sudah pasti, tugas besar menanti juri-juri pada malam ini kerana Liza Hanim, Jaclyn Victor, Naqiu dan Hady menepati hampir kesemua kriteria yang dituntut dalam penjurian All Stars Gegar Vaganza,” kata seorang tenaga di sebalik penerbitan All Stars Gegar Vaganza kepada Astro AWANI ketika diminta mengulas persaingan sengit program yang menawarkan hadiah wang tunai RM200,000 kepada juara.

Sementara itu, seorang lagi sumber Astro AWANI yang turut meninjau sesi latihan final All Stars Gegar Vaganza memberi bayangan terhadap keupayaan Liza Hanim mengungguli pertandingan itu malam ini.

Beliau yang enggan namanya disiarkan berkata, semasa sesi latihan, Liza Hanim seakan-akan menguasai keseluruhan persembahan.

“Namun begitu, Liza Hanim tidak boleh terlalu selesa kerana Hady Mirza juga dilihat seperti mengejarnya dengan pantas. Apa yang boleh disimpulkan ialah kedua-dua penyanyi ini adalah material juara All Stars Gegar Vaganza,” ujar sumber itu yang juga penggiat industri muzik tanah air.

Dalam perkembangan sama, menjelang beberapa jam final All Stars Gegar Vaganza, penerbitnya, Farhana Hussin memberitahu Astro AWANI, program yang akan berlangsung selama tiga jam setengah itu adalah rumusan persembahan penghibur-penghibur yang profesional.

Farhana yang juga penerbit untuk kesemua musim (musim satu hingga 10) Gegar Vaganza berkata, komitmen dan dedikasi semua peserta kali ini amat membanggakan.

“Syukur kerana team produksi mendapat sokongan dan kerjasama yang baik daripada semua peserta. Alhamdulillah, tugas kami berjalan lancar dan mereka (peserta) semua juga begitu teruja dengan persembahan kemuncak malam ini.

“Terlalu banyak elemen kejutan yang dapat penonton lihat malam ini terutama dari aspek persembahan. Kami juga sangat teruja untuk berkongsi dengan penonton,” kata Farhana atau mesra disapa Nana.

Sebagai tunggak utama di sebalik penerbitan Gegar Vaganza selama 10 tahun, Farhana tidak menafikan gelanggang kali ini mendapat perhatian luar biasa daripada penonton.

Masakan tidak, kata beliau, ini kerana kesemua lapan peserta akhir All Stars Gegar Vaganza berpengalaman dalam musim-musim sebelum ini.

“Mereka semua sangat arif dan sudah mendapat gambaran yang sangat jelas mengenai format pertandingan, justeru persiapan mental dan fizikal mereka juga sangat teliti.

“Kami di pihak penerbitan melihat kesungguhan yang luar biasa daripada setiap seorang peserta. Kami amat yakin semuanya mahu memberikan persembahan yang terbaik,” ujarnya lagi.

Farhana dalam masa sama menyerahkan kepada orang ramai untuk membuat ramalan terhadap siapa peserta yang berpotensi untuk ditabal sebagai juara.

“Kalau ditanya saya secara peribadi, semua peserta mempunyai peluang sama cerah. Sukar untuk buat pilihan. Pada akhirnya, ia terpulang pada rezeki dan tuah masing-masing,” tegas Farhana.

Pada malam ini, kelapan-lapan peserta akan beraksi pada tiga peringkat iaitu nyanyian solo, duet bersama artis jemputan serta battle sesama mereka.

“Dalam aspek penjurian, format menetapkan nyanyian solo akan mendapat skor markah paling tinggi diikuti dua peringkat nyanyian,” jelas Farhana mengenai format pertandingan.

Selain persembahan lapan finalis ini, All Stars Gegar Vaganza juga menampilkan penyanyi-penyanyi undangan popular tempatan seperti Datuk Jamal Abdillah, Datuk Zainal Abidin, Dayang Nurfaizah dan Aina Abdul.

Sementara artis dari Indonesia yang juga akan menyerikan persembahan ialah Armand Maulana (Gigi), Cakra Khan dan Ifan Seventeen.
.
PESERTA AKHIR ALL STARS GEGAR VAGANZA DAN LAGU NYANYIAN

• Tomok – Seberapa Pantas & Terbang (duet Armand Maulana)
• Nikki Palikat – Tragedi Buah Epal & Ikhlas Tapi Jauh (duet Datuk Zainal Abidin)
• Naqiu – Nur Nilam Sari & Kekasih Bayangan (duet Cakra Khan)
• Hady Mirza – Making Love Out of Nothing At All & Seandainya Masih Ada Cinta (duet Dayang Nurfaizah)
• Jacyln Victor – When You Believe & Sandarkan Pada Kenangan (duet Datuk Jamal Abdillah)
• Liza Hanim – My Heart Will Go On & Terus Hidup (duet Aina Abdul)
• Azharina – Halo & Kamelia(duet Datuk Ramil Sarip)
• Siti Nordiana – Kisah Hati & Kelmarin (duet Ifan Seventeen)



* * Konsert akhir All Stars Gegar Vaganza 2023 yang berlangsung di Axiata Arena Bukit Jalil, Kuala Lumpur akan disiarkan secara eksklusif menerusi saluran Astro Ria (124) dan siaran serentak di Ria HD (104) bermula jam 9 malam ini.