KIRA-KIRA dua tahun berlalu selepas vokalis XPDC Militia Ali diserang strok, namun nyata ia tidak melemahkan semangatnya yang kelihatan kembali bangkit berjuang dalam industri muzik tanah air.

Walaupun pada awalnya kelihatan agak sukar menjangkakan hayat perjuangannya bersama anggota XPDC yang lain, tetapi rata-rata peminat fanatik kini menarik nafas lega apabila kumpulan heavy metal itu kembali menggegar pentas konsert kebelakangan ini.

Sekali imbas Ali sudah kelihatan pulih sepenuhnya dan mampu melantunkan vokal asalnya dalam setiap lagu yang disampaikan.

Bagaimanapun di sebalik aksi lincah dan lantunan bertenaganya itu terselit cerita yang mampu membuatkan ramai terkejut.

XPDC Militia baharu sahaja selesai mengadakan konsert di utara tanah air bulan lalu. - Gambar/ XPDC Militia

Berkongsi kepada Astro AWANI baru-baru ini, Ali berkata tahap kesihatannya kebelakangan ini sebenarnya tidaklah sebaik yang dilihat oleh peminat, sebaliknya agak terganggu dengan beberapa simptom yang sukar dijelaskan.

Ali yang turut pernah terkena serangan jantung sebelum ini menjelaskan, masalah kesihatannya beransur pulih dengan baik dan tidak menunjukkan tanda-tanda akan kembali menyerangnya.

Tetapi, menurutnyay agak 'pelik' apabila dia beberapa kali mengalami insiden tidak sedarkan diri secara tiba-tiba tanpa sebarang petanda selain muntah-muntah yang agak teruk.

"Saya telah melakukan pemeriksaan di hospital selepas beberapa kali dilanda masalah itu, namun doktor mengesahkan tidak ada apa-apa yang menunjukkan bahawa saya mengalami masalah kesihatan
atau penyakit lama saya itu menyerang kembali.

"Ia agak sukar juga sebenarnya untuk dijelaskan, namun saya kini sedang berusaha dengan melalui beberapa ikhtiar dan usaha secara alternatif," katanya ketika diminta mengulas keadaan sebenar yang dialaminya.

Bagaimanapun katanya lagi, keadaan itu semakin baik selepas menjalani beberapa sesi perubatan selain menunjukkan keadaan yang semakin pulih.

Perkara itu turut disahkan oleh pemain dram XPDC, Lola yang turut bersimpati dengan keadaan yang dialami oleh Ali.

Jelasnya pada peringkat awal selepas mengalami serangan strok, keadaan Ali agak kritikal namun semua anggota XPDC bersyukur apabila dia tidak mengambil masa yang terlalu lama untuk kembali pulih sepenuhnya.

Apa yang berlaku kebelakangan ini juga kata Lola memang agak mengejutkan semua anggota XPDC yang sama sekali tidak menjangkakan ia berlaku.

"Agak sukar sebenarnya untuk dijelaskan kepada orang bagaimana keadaan itu berlaku, namun ia memang benar berlaku dan kita tidak boleh menolak kemungkinan itu.

"Serba salah sebenarnya untuk kita bercerita takut nanti orang tak percaya dan mungkin akan menyebarkan fitnah yang bukan-bukan... tetapi itulah realiti yang berlaku.

Sementara itu menurut isteri Ali, Sharifah Syarzana pula, walaupun pahit ia adalah satu takdir yang perlu mereka tempuh bersama. Namun dia bersyukur dengan sokongan yang diberikan oleh banyak pihak termasuk rakan taulan.

"Beberapa rakan dan kenalan yang mengenali kami turut menghulurkan bantuan perubatan dengan pelbagai cara dan Alhamdulillah keadaan Ali sedikit sebanyak menunjukkan tanda yang agak positif. Ini adalah takdir yang perlu dilalui,"jelasnya.

XPDC Militia baharu sahaja selesai mengadakan konsert di utara tanah air bulan lalu dengan jayanya walaupun di sebalik keadaan kesihatan Ali tidak begitu baik ketika itu.