PENYANYI Yuna mencipta sejarah peribadi apabila muncul wanita berhijab pertama dari Asia Tenggara terpilih untuk terbabit dalam kempen global fashion house terkemuka Coach.

Ia sekali gus meletakkan nama Yuna sebaris dengan artis terkenal antarabangsa seperti Jennifer Lopez dan Michael B. Jordan, yang juga merupakan sebahagian daripada keluarga besar Coach.

Menerusi akaun Instagram, Yuna berkongsi pengalaman dan perasaannya dan tidak menyangka keputusannya berhijab pada usia 19 tahun membawanya ke detik ini.



"Saya tidak melakukannya untuk menjadi terkenal, saya tidak melakukannya untuk disukai, saya tidak melakukannya untuk menjual produk.

"Saya melakukannya kerana saya percaya ia adalah jalan saya dan saya tetap berada di laluan itu walaupun menerima banyak kritikan, saya tahu saya harus berani.

"Saya mahu nyanyikan lagu-lagu yang saya tulis, pakai pakaian yang saya selesa, walaupun ketika dunia tidak bersedia untuk melihat wanita berhijab di mana-mana platform fesyen.

"Malah Malaysia pun belum bersedia! Tetapi 14 tahun kemudian, saya berada di sini," tulisnya.

Kempen bertajuk "Holiday Is Where You Find It" itu memaparkan tema kepercayaan positif, mencari kebahagiaan dan keselesaan dalam kebersamaan serta tradisi.