Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad meminta Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz untuk mendedahkan perincian mengenai 101 projek bernilai RM6.61 bilion ketika era Pakatan Harapan, seperti mana yang dinyatakan dalam Dewan Rakyat semalam.

Dalam kenyataan video hari ini, Ahli Parlimen Langkawi itu berkata, cara pendedahan Tengku Zafrul seolah-olah pemberian projek melalui konsep rundingan terus adalah satu kesalahan dan tidak dibenarkan.

Dr Mahathir berkata, rakyat berhak mendapat maklumat penuh tentang perincian projek berkenaan, terutama sekali siapa yang mendapat ‘nikmat istimewa’ itu.

“Sepatutnya Menteri Kewangan hendaklah dedahkan nama-nama mereka yang dapat projek berkenaan supaya rakyat akan tahu siapa yang melakukan perbuatan ini.

Sumber Facebook TunDrMahathir

“Kalaupun Tengku Zafrul berkata bahawa memang projek rundingan terus ini dibenar, tetapi pendedahannya dibuat seolah-olah ia adalah sesuatu yang tidak dibenar, dan satu kesalahan telah berlaku.

“Ini semua menimbulkan persoalan di kalangan rakyat, dan rakyat berhak mendapat maklumat penuh tentang siapa yang dapat, projek di mana, nilai nilai projek ini. Supaya kita dapat tentukan siapa yang mendapat nikmat istimewa ini. Ini perlu didedahkan kepada rakyat,” katanya lagi.

Pada Isnin, Tengku Zafrul dalam persidangan Dewan Rakyat memberitahu, rekod telah menunjukkan Kementerian Kewangan ketika diterajui Lim Guan Eng sebelum ini, telah meluluskan 101 projek berkenaan secara rundingan terus.

Namun, beliau menjelaskan, dalam keadaan tertentu, kaedah perolehan secara rundingan terus dibenarkan dengan kelulusan Kementerian Kewangan berdasarkan kriteria tertentu seperti melibatkan keperluan negara yang mendesak.

BACA: Dewan Rakyat 'panas' isu kelulusan 101 projek bernilai RM6.61 bilion

Sebagai reaksi terhadap kenyataan Tengku Zafrul itu, Guan Eng dalam sidang media pada hari yang sama berkata, jumlah projek rundingan terus berkenaan, hanyalah mewakili empat peratus daripada keseluruhan nilai pembangunan atau 1.4 peratus berbanding keseluruhan perolehan sepanjang 22 bulan pentadbiran kerajaan sebelum ini.

Menurut Guan Eng, Tengku Zafrul perlu mendedahkan senarai penuh projek berkenaan dan perbandingan antara era pentadbiran Barisan Nasional, Pakatan Harapan dan Perikatan Nasional.



BACA: Isu lulus 101 projek secara rundingan terus: Guan Eng sifatkan ia sebagai 'lumrah'