SEMPORNA: Kira-kira 2,000 penduduk di Pulau Mabul menerima suntikan vaksin dos tunggal CanSino yang diadakan selama dua hari bermula hari ini.

Pegawai Kesihatan Daerah Semporna, Dr Shameer Khan berkata pemberian vaksin jenis CanSino di pulau tersebut adalah yang pertama dibuat di daerah ini.

Menurutnya, 26,000 dos vaksin CanSino disediakan untuk para penduduk di pulau-pulau sekitar Semporna.

"Pejabat Kesihatan Semporna akan menyelaraskan program vaksinasi di setiap pulau di daerah ini supaya semua penduduk dapat diberikan suntikan tersebut.

"Bagi Pulau Mabul, kita menganggarkan 2,000 penerima yang mana hari ini 1,000 suntikan manakala selebihnya esok. Dari segi sambutan sangat menggalakkan.

"Selepas ini kita akan ke Pulau Denawan, Pulau Larapan dan beberapa palau-pulau berhampiran," katanya ketika ditemui dalam Program Imunisasi COVID-19 Pulau Mabul, di sini hari ini.

Program vaksinasi itu turut dihadiri Penasihat Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK), Tan Sri Dr Jemilah Mahmood dan Pengarah Kesihatan Sabah Dr Rose Nani Mudin.

Selain itu, mengulas mengenai bekalan 26,000 dos vaksin CanSino, Dr Rose Nani berkata, pihaknya akan menambah bekalan dari semasa ke semasa.

"Kita akan melihat kepada keperluan di sini, jika masih belum mencukupi kita akan menambah bekalan vaksin. Sabah telah menerima sebanyak 180,000 vaksin CanSino dan akan memberikan keutamaan kepada kawasan pulau dan pendalaman di negeri ini," katanya.

Dalam pada itu, Sabah telah mencapai 60 peratus dos pertama dan 42 peratus liputan dos kedua.