MELAKA: Seramai 3,000 peserta dijangka memeriahkan perarakan sempena Malam Aneka Warna Pengisytiharan Kemerdekaan bagi mengimbas kembali peristiwa dan detik penting ketibaan rombongan diketuai Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj di Banda Hilir pada 20 Feb 1956 bagi pengumuman tarikh kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu.

Timbalan Exco Pelancongan Warisan Seni dan Budaya negeri, Datuk Zaidi Attan berkata, perarakan itu akan melakonkan semula peristiwa 68 tahun lepas yang bermula di menara jam di Dataran Stadthuys hingga ke pekarangan Memorial Pengisytiharan Banda Hilir.

"Perarakan ini akan berkisarkan sejarah sebenar ketika peristiwa Pengumuman Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu sekembalinya rombongan yang diketuai oleh Tunku Abdul Rahman dengan menggunakan kenderaan sama dinaiki beliau.

"Rombongan yang pulang dari Kota London ini mendapat sambutan meriah rakyat dan diarak dengan diiringi kumpulan pemuda bermotosikal serta kereta ke Padang Banda Hilir dan peristiwa itu akan diterjemah sama seperti yang berlaku pada perarakan tersebut," katanya kepada pemberita, di sini, pada Khamis.

Terdahulu, beliau merasmikan Pameran Lukisan Splendid Melaka Colourful of Malaysia dan Pameran Foto Persatuan Alam Semula Jadi Malaysia di Balai Seni Lukis Melaka.

Zaidi juga berkata, kerajaan negeri menerusi Perbadanan Muzium Melaka menggalakkan pameran seumpama itu sebagai antara tarikan kepada pelancong dari dalam dan luar negara untuk berkunjung ke Balai Seni Lukis Melaka sekali gus merancakkan Tahun Melawat Melaka 2024.

Beliau berkata, pameran itu juga dapat memberi ruang dan peluang kepada artis mengembangkan bakat serta kreativiti masing-masing.

Pameran Lukisan Splendid Melaka Colourful of Malaysia oleh Allen Tan itu bermula hari ini hingga 30 April depan dengan menampilkan 62 lukisan yang menterjemah tema seperti alam semula jadi, kehidupan dan masyarakat tempatan serta flora dan fauna selain gaya realisme, impresionis, semi abstrak dan abstrak.
- BERNAMA