KUALA LUMPUR: Kementerian Wilayah Persekutuan melipatgandakan usaha merancakkan program vaksinasi supaya sasaran imuniti kelompok di Wilayah Persekutuan sebelum akhir Ogos dapat dicapai.

Menurut menterinya, Tan Sri Annuar Musa, kekuatan skuad vaksinasi bergerak dipertingkatkan dengan penambahan trak secara berperingkat, di samping penambahan Pusat Pemberian Vaksin (PPV) statik.

“Hari itu kita mulakan dengan hanya tiga ke empat trak, tapi mulai esok kita tambah kepada 12, dan menjelang awal atau pertengahan bulan Julai kita akan tambah sehingga 40 buah trak.

“Bermakna kita punya outreach ini akan sampai ke segenap pelusuk Wilayah Persekutuan,” katanya.

Usaha itu didorong oleh kehadiran bekalan vaksin yang lebih besar bermula bulan depan hingga Ogos, dan Annuar percaya keupayaan logisitik kementeriannya dapat menjayakan matlamat yang telah disasarkan.

“Minggu lepas kita diperuntukkan dengan 24,500 dos. Minggu ini kita cuba laksanakan pemberian lebih 32,000 dos.

“Apabila kita pergi full-swing nanti dengan 40 buah trak yang setiap satunya membawa 600 dos vaksin, kapasitinya adalah tujuh kali ganda iaitu kira-kira 24,000 sehari boleh kita lakukan,” maklumnya.

Semuanya sudah diatur dan seluruh pasukan telah diberi taklimat secara terperinci, Annuar yakin Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) di Wilayah Persekutuan akan berjalan dengan baik dan rancak.

Tonton temu bual penuh beliau dalam Agenda AWANI bersama hos, Dzulfitri Yusop, di sini:


Agenda AWANI: Ke arah capai sasaran imuniti kelompok di Wilayah Persekutuan