PUTRAJAYA: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) menumpaskan dua aktiviti penyelewengan minyak masak bersubsidi di Rawang, Selangor semalam, melibatkan rampasan 12,000 kilogram minyak masak.

Timbalan Ketua Pengarah Penguat Kuasa (Operasi) KPDN Shamsul Nizam Khalil berkata sembilan warga asing termasuk dua wanita, dan enam lelaki tempatan ditahan dalam serbuan berasingan di Pusat Perdagangan Sri Pagi Sungai Choh dan Kawasan Perindustrian Anugerah Suria, Rawang itu.

Beliau berkata ketika serbuan di sebuah premis tanpa nama di Pusat Perdagangan Sri Pagi Sungai Choh itu, beberapa individu didapati sedang leka melakukan aktiviti memotong bungkusan minyak masak paket 1kg bersubsidi untuk dipindahkan ke dalam sebuah tangki jenis poly tank.

"Modus operandi sindiket ini adalah dengan membeli minyak masak paket 1kg bersubsidi, kemudian dipindahkan ke dalam sebuah tangki dan dibotolkan semula sebelum dijual mengikut harga terkini pasaran minyak masak tidak bersubsidi," katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata ketika serbuan di sebuah premis disyaki menjalankan aktiviti jual beli minyak masak terpakai di Kawasan Perindustrian Anugerah Suria pula, beberapa individu didapati sedang leka melakukan aktiviti pemindahan minyak masak ke dalam sebuah lori tangki.

"Modus operandi premis adalah berselindung di sebalik aktiviti jual beli minyak masak terpakai dan berurusniaga dengan barang kawalan iaitu minyak masak tanpa kebenaran. Pemeriksaan lanjut di premis itu juga menemukan sejumlah minyak masak baharu yang telah siap diproses disyaki akan dijual di pasaran," katanya.

Beliau berkata peralatan yang digunakan seperti pam bermotor, hos penyambung, gunting besi, alat decoder kamera litar tertutup (CCTV) serta dokumen perniagaan turut dirampas dalam dua serbuan itu untuk siasatan lanjut.

Nilai rampasan dari dua serbuan berasingan itu dianggarkan berjumlah RM60,000.

Beliau berkata kertas siasatan telah dibuka dan siasatan lanjut ke atas kes berkenaan akan dibuat di bawah Akta Kawalan Bekalan (AKB) 1961 bagi mengenal pasti individu atau syarikat yang terlibat dalam aktiviti itu serta mengenal pasti rantaian pengedaran minyak masak terbabit.

Shamsul Nizam berkata syarikat berkenaan juga akan disiasat di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLATFPUAA 2001) (Akta 613).

-- BERNAMA