Golongan memerlukan seperti asnaf, golongan rentan serta gelandangan adalah antara yang dibantu dalam program Semarak Dakwah sempena sambutan Hari Kebangsaan ke-63.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata program yang dianjurkan oleh Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) itu adalah usaha yang perlu digerakkan dari semasa ke semasa.

"Konsepnya (Semarak Dakwah)...santuni asnaf, beri bantuan kepada mereka yang memerlukan dan memberi sebanyak mungkin bantuan mengikut kapasiti yang ada pada Yadim," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program itu di Surau Projek Perumahan Rakyat (PPR) Sri Pantai di sini, malam tadi.

Selain perasmian dan program di Kuala Lumpur, Semarak Dakwah yang berkonsepkan dakwah lapangan juga akan diadakan di seluruh negara menerusi pejabat Yadim negeri di Kedah, Johor, Pahang, Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak.

Antara pengisian yang dirancang ialah 'street dakwah', sesi kaunseling, kesedaran kesihatan, santai anak muda, program cinta ilmu, tahsin al-Quran, bina insan dan program hiburan Islam.

-- BERNAMA