Seorang kanak-kanak berusia dua tahun maut selepas terjatuh dan digilis kereta yang dipandu bapanya di hadapan sebuah restoran di Wakaf Che Yeh, di sini malam tadi.

Mangsa yang maut dikenali sebagai Muhammad Rayyan Rizqi Mohd Fakhrul Zaman yang beralamat di Kajang, Selangor.

Menurut Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner, ACP Ismail Mat Sidek, kejadian dipercayai berlaku sekitar jam 10.30 malam tadi di hadapan sebuah restoran berhampiran persimpangan lampu isyarat.

Dalam kejadian itu, mangsa bersama keluarganya dikatakan baru sahaja selesai menjamu selera di restoran berkenaan.

"Ketika ke kereta untuk pulang, mangsa bersama bapanya berusia 38 tahun memasuki kereta jenis Proton Iriz, sebelum mangsa duduk di bahagian penumpang hadapan dalam keadaan menyandar di pintu.

"Ibu mangsa semasa itu berada di luar dan telah membuka pintu bahagian depan sebelum kanak-kanak malang itu terjatuh dan pada masa yang sama bapa mangsa terkejut sebelum cuba menyelamatkan anaknya," katanya dalam satu kenyataan.

Namun, kata Ismail, bapa mangsa tertekan pedal minyak menyebabkan keretanya mengundur dengan laju lalu menggilis mangsa yang terjatuh di bawah kereta.

Tambahnya, kereta yang dipandu bapa mangsa turut bergesel dengan sebuah kereta lain yang di diletakkan di hadapan restoran berkenaan.

Mangsa mengalami kecederaan teruk di kepala dan meninggal dunia di tempat kejadian.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab II Kota Bharu untuk proses bedah siasat.