Bekalan elektrik di seluruh daerah di negeri Sabah yang terputus semalam telah pulih pada malam tadi.

Menurut laman Facebook, Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB), sehingga jam 8.45 malam, 98 peratus kawasan yang bergelap telah berjaya dipulihkan kembali bekalan elektriknya kecuali di kawasan seperti Sandakan dan Kota Belud.

Bekalan elektrik di kawasan Kota Belud hanya berjaya dipulihkan sepenuhnya sekitar jam 9.41 malam manakala di Sandakan pula, sehingga jam 8.30 pagi ini, hanya kawasan di Batu 8, Batu 9, Jln Sentosa Hiew Yee Fatt, Taman Fortune dan sekitarnya masih mengalami gangguan bekalan elektrik.

Operasi pemulihan masih lagi giat dijalankan.

Gangguan bekalan elektrik yang bermula pada jam 11.05 pagi Jumaat itu dikatakan berpunca dari penjana kuasa yang terpelantik yang melibatkan 300 megawatt.

Antara penjana kuasa yang mengalami gangguan tersebut ialah di Ranhill Powertron (199 megawatt), Teluk Salut (70 megawatt) dan Patau GT3 (30 megawatt).

Sementara itu, semalam, BERNAMA melaporkan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Panglima Dr Maximus Johnity Ongkili meminta Tenaga Nasional Berhad (TNB) serta Suruhanjaya Tenaga (EC) meneliti punca gangguan bekalan elektrik di seluruh Sabah.

Beliau berkata pihaknya meminta kedua-dua agensi agar segera membuat penelitian berkenaan kerana menurut Jurutera Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB), kejadian itu tidak seharusnya berlaku.

Ongkili berkata demikian kepada pemberita ketika menghadiri perasmian pejabat Parlimen Tawau di Bandar Sri Indah di sini pada Jumaat.

Gangguan itu berlaku pada 11.05 pagi serta menjejaskan kira-kira 500,000 pengguna di negeri ini, namun pihak SESB melaksanakan kerja pemulihan dan berjaya memulihkan bekalan secara berperingkat mulai 12.15 tengah hari.

Bekalan elektrik di Ranau pulih sepenuhnya pada 12.15 tengah hari diikuti Tawau dan Labuan (1 tengah hari), Keningau (1.50 tengah hari) Semporna (1.55 tengah hari).

Sehingga 3 petang, bekalan elektrik di Kota Kinabalu pulih 70 peratus dan gangguan itu dijangka dipulihkan sepenuhnya pada kira-kira 6 petang.